Martin a Osa Johnsonovi

Zrození filmové Afriky

„Fotograf dnes míří na opravdové šelmy, obklíčené a příliš vzácné, než aby mohly být zabity. Střelné zbraně se proměnily ve fotoaparáty v této seriózní komedii ekologického safari, jelikož příroda přestala být tím, čím bývala – tím, před čím lidé potřebovali ochranu. Nyní je to příroda sama – zkrocená, ohrožená a hynoucí –, jež potřebuje být chráněna lidmi. Pokud máme strach, střílíme, pokud jsme nostalgičtí, fotografujeme.“

Susan Sontagová

Jan Svatoš

Chcete-li si přečíst celý článek
Fotograf Magazine #28

Martin a Osa Johnsonovi, Muž z kmene Meru, 1923–1927 („Domníval se, že moje kouzelná fotografcká skříňka by měla viděti i potmě stejně jako na světle, měla-li býti opravdu tak kouzelnou, aby z ní ještě po měsících vycházela pohybující se zvířata…“ Martin Johnson)
Martin a Osa Johnsonovi, Pygmejové Mbuti v pralese Ituri, 1929–1931 (V době, kdy se svět teprve probouzel z euforie nad prvním zvukovým flmem, přemýšlel Martin jak přepravit složitou zvukovou aparaturu do nejtemnější Afriky. V Belgickém Kongu naflmoval život Pygmejů a tajemných horských goril s kontaktním zvukem – to se do té doby v Africe ještě nikomu nepodařilo.)
Martin a Osa Johnsonovi, Poprvé v oblacích, 1933–1934 (Obojživelná letadla vzbuzovala u domorodých obyvatel pokaždé velký rozruch. V roce 1934 se Martin vrátil do pralesa Ituri, kde tamní Pygmejové projevili obrovský zájem o létání. Martin zaznamenal i jejich cenné reakce na novou perspektivu.)
Martin a Osa Johnsonovi, Afrika z ptačí perspektivy, 1933–1934 (V letech 1933–1934 podnikli Johnsonovi svoji poslední africkou expedici. Během ní přeletěli celou Afriku z Kapského města až do Káhiry. Nalétali přes 60 000 mil.)
Martin a Osa Johnsonovi, Záznam zvuku v krajině Ngrunet, 1933–1934 (Jen díky respektu a znalosti jazyků se podařilo Johnsonovým navázat výjimečné vztahy s domorodci. Zachytili tak jedinečné okamžiky i zvuky, např. dnes již zmizelý dialekt kmene Rendillů.)
Martin a Osa Johnsonovi, Karavana, 1923–1927 („Je nutno si uvědomit, že flmová výprava je mnohem nákladnější a obtížnější podnik než lovecká výprava, kde se jedná jen o zásoby potravin a střeliva. Fotografcká výzbroj sama o sobě je hodně těžká a je nutno ji míti v duplikátech pro případ ztrát a nehod…“ Martin Johnson)
Martin a Osa Johnsonovi, Útočící nosorožec v Amboseli, 1923–1927 („Africká zvířata, mají k fotografckému přístroji dvojí vztah: buď utíkají před ním, nebo přímo na něj…“ Martin Johnson)
Martin a Osa Johnsonovi, Síťované žirafy, 1921–1922 („První měsíc jsme nezískali než několik snímků z největší vzdálenosti. A když jsem jich pak několik na zkoušku vyvolal, shledal jsem, že rozpálený vzduch tetelící se v dálavě, pokazil všechny naše snímky.“ Martin Johnson)
Martin a Osa Johnsonovi, Trofej, 1921–1922 (Přetrvávající stereotypy o Africe jako nebezpečném kontinentu vyhovovaly především lovcům. Ti ve svých knihách Afriku nadále „topili“ ve tmě neporozumění. Líčení zvířat jako krvelačných bestií navíc přispívalo k jejich „domněle oprávněnému“ vybíjení.)
Martin a Osa Johnsonovi, Levhart, 1923–1927 („Všímal jsem si zvláštních pohybů a způsobů zvířat, jež přicházela k vodě pít. Čím více zvířata poznávám, tím se mně zdají lidštější. Zebry jsou obyčejnými rváči, levhart zákeřným vrahem, velbloud je stará paličatá žena. A tak konec konců člověk, kolem něhož se, se naše myšlení ustavičně otáčí, není v očích božích než také zvířetem.“ Martin Johnson)
Martin a Osa Johnsonovi, Baboona, 1933–1934 (Další starost představovalo uchování latentního obrazu. V obrovském vedru flmová želatina praskala a flm se kroutil. V přílišném vlhku tropických džunglí zase nabobtnával a hrozilo, že unikátní snímky, které byly pořízeny po několikaměsíční námaze, budou ztraceny.)
Martin a Osa Johnsonovi, Slon u Lake Paradise, 1923–1927 (Největším nebezpečím, které na fotografy v Africe číhalo, nebyly šelmy nebo jedovatí hadi, ale fotografování jako takové. Vážné zranění si např. Martin v Africe přivodil při nočním fotografování slonů. Dobové bleskové výboje byly založeny na vzplanutí magnéziového prášku.)