#34 archeologie euforie
Na konci roku 1989 došlo v tehdejším východním bloku k pádu totalitních režimů, který radikálně předznamenal vývoj dalších desetiletí a zároveň se stal impulsem konce dějin, tezi Francise Fukuyamy, který v roce 1992 teoreticky nastínil post-historickou etapu západního neoliberalismu. Dosud převažující bipolární pohled na tehdejší politické změny přitom celou situaci často zjednodušuje. S dnešním dostatečným odstupem se se nabízí možnost se na celou problematiku politických a sociálních změn podívat nikoliv perspektivou přelomu, ale spíše „tání“ či „přechodu“. Je to možnost popsat nejen samotný přelom, ale i předehry a dohry souvisejících transformací; je to pokus popsat i mnohá nedorozumění napříč společností, slepé uličky i excesy. Měl by to být pohled, který místo jednoho milníku sleduje celou přechodovou etapu během osmdesátých let až po definitivní nastolení neoliberálního kapitalismu.
80. a 90. léta jsou také obdobím, kdy se v Československu šířeji etablovala postmoderna jako umělecký směr. Postmoderní teorie nejen odpovídaly náhlé neukotvenosti v mnoha oborech včetně umění, ale také legitimizovaly řadu disparátních eklektických procesů a tím vlastně oddálily skutečnou diskusi o modernitě jako estetickém i sociálním milieu. Jak jsou všechny tyto fundamenty a kořeny naší současné demokracie chápány z dnešního pohledu? Nakolik jsme schopni dnes formulovat naši tehdejší pozici a srovnat ji s tím, kam dnes opravdu chceme směřovat? Jakou společenskou a kulturní identitu jsme tehdy přijali, za jakých podmínek a co si z ní doposud ponecháváme?
Highlights:
Stephanie Kiwitt
Christopher Niedenthal
Lukáš Jasanský a Martin Polák
Marge Monko
Simon Menner
Pavel Jasanský
#41 postdigitální fotografie — Profily
Filip Láb

Filip Láb, který nečekaně a předčasně zemřel v květnu 2021, byl nejen výrazným teoretikem fotografie a pedagogem, ale patřil také ke generaci umělců, kteří se vyrovnávali s proměnou politických polarit i s radikálními změnami fotografického paradigmatu…
Read more#41 postdigitální fotografie — Profily
Jonas Bendiksen

Publikace The Book of Veles proslula jako fenomén nejen ve světě fotoknih, ve kterém se bleskurychle rozšířila, ale stačila proniknout i do mainstreamu, čímž přispěla do debaty o současné povaze fotografie…
Read more#41 postdigitální fotografie — Profily
Eva a Franco Mattes

Dvě instalace umělecké dvojice Evy a Franca Mattesových z nedávné doby – Personal Photographs (2019) a Nostalgia May 3, 2021 (2021) – nás vzývají, abychom se na fotografie a jejich autory dívali stejnou optikou, jakou je vnímají dnešní online platformy…
Read moreOchutnávka z čísla 40
#41 postdigitální fotografie — Profily
Agnieszka Sejud

Polská autorka Agnieszka Sejud vystudovala vedle práv ve Vratislavi také Institut tvůrčí fotografie FPF SU v Opavě. Má tedy fotografické vzdělání, ale ve své práci se prezentuje spíše jako vizuální umělkyně a aktivistka, často jako členka uměleckého dua KWAS, které tvoří společně se svou spolužačkou z ITF Karolinou Wojtas…
Read more#41 postdigitální fotografie — Profily
Bára Mrázková

Něco vidíme, nevíme jistě co. Chceme to zjistit, zadáme obrázek do vyhledávače. Něco nám najde, nevíme přesně jak, většinou je to víceméně ono. Vyhledávání pomocí obrázků (nebo přesněji reverzní vyhledávání obrázků) bude většina dnešních uživatelů internetu znát…
Read more#41 postdigitální fotografie — Profily
Sanaz Sohrabi

Byť se to tak může někdy zdát, fotografie neexistují nikdy jen tak samy o sobě. A o těch pořízených strojově nebo pro archivní a dokumentární účely to platí dvojnásob. Jak ukazuje umělecká tvorba Sanaz Sohrabi, obrazy (a ty reprodukovatelné především) jsou součástí mnohdy nechtěných svědectví zapletených do husté pavučiny vztahů…
Read moreContent
- ––– Editorial
- Editorial
- ––– Úvod
- Úvod
- ––– Projekt
- Matyáš Chochola
- ––– Profily
- Anetta Mona Chisa a Lucia Tkáčová
- Olof Olsson
- Martin Hrubý
- Svätopluk Mikyta
- Jiří Kovanda
- Christian Lange
- Jan Malý
- Ulrich Wüst
- Dagmar Hochová
- Pavel Jasanský
- Simon Menner
- Marge Monko
- Lukáš Jasanský a Martin Polák
- Chris Niedenthal
- Stephanie Kiwitt
- ––– Rozhovor
- Tomáše Pospěcha s Vladimírem Birgusem, Antonínem Dufkem a Miro Švolíkem
- ––– Teorie
- Lidské měřítko
- Vilém Flusser
- ––– Objevy
- Viktor Kopasz
- Jakub Geltner
- Gigi Cifali
- ––– Recenze
- Dialektika tvůrce montáží
- Aperture Conversations: 1985 to Present
- Od Pražského povstání ke generální stávce
- Vidět sochu znamená znovu ji stvořit
- Magie zmnoženého obrazu
- ––– Události
- Jubilejní Rencontres d'Arles
- Mimořádné výročí
- ––– Fotograf Gallery
- Markéta Othová
- Bastian Schwind
Archiv
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét