#36 Nové utopie
Fenomén utopie chápeme jako problematicky široký pojem, a proto se jej snažíme ukotvit především v oblasti politické ekonomie a čtenáři ho představit prizmatem co nejsoučasnější umělecké a teoretické interpretace. Termín utopie je dnes často chápán především jako historický pojem, který nepřináší mnoho nového a v širší společnosti je spjatý především s minulostí, v případě vizuální kultury a umění pak zejména s modernistickými architektonickými vizemi vyjadřujícími představy o novém uspořádání společnosti. Takovému zjednodušujícímu a do historie se nořícímu přístupu se chceme vyhnout. Samozřejmě nelze nezohlednit některé zásadní projekty, např. politické hnutí Black Panthers, umělecké vzdělávání Black Mountain College, architekturu florentských radikálních designerů UFO, Superstudio či 9999, případně i projekty Le Corbusiera či školy Bauhaus. Vždy je však nezbytné nabídnout pohled na to, jak se k daným myšlenkám vztahujeme dnes, a jak je s nimi tedy v oblasti obrazu pracováno.
Východiskem pro interpretaci pojmu utopie je pro nás termín commons neboli společné sdílení. Umožňuje rozehrát v čísle pátrání po nových utopií v současné společnosti. Ptáme se po tom, jak jsou nové možnosti spolupráce, soužití, společného sdílení zdrojů, informací a komodit aktuálně reflektovány ve vizuálním umění (a s ohledem na historii odkud čerpají)? Zajímají nás oblasti komunitního a duchovního života, nových ekonomických sítí, radikální pedagogiky, současné vize možností vědeckého poznávání světa i způsoby utváření nových podob sociálních vztahů. Rádi bychom se pokusili hledat odpovědi na to, jaké jsou role a podoby utopie v současné společnosti, jež je nálepkována tolika dystopickými termíny (např. riziková či postpravdivá) a prostřednictvím tematického čísla chceme nabídnout pozitivní pohled ohledávající možná řešení současných katastrofických dat, scénářů a debat. Právě po nabízení řešení v době „permanentní krize“ je tolik voláno, jen málokdy jsou však v umění i teorii představena.
Z pohledu obrazové komunikace se vedle fotografie budeme také více obracet k novým možnostem zobrazování, s nimiž umělci pracují, aby dokázali prefigurovat nové systémy komunikace a vztahů. Pracováno tedy s pohyblivým obrazem, videohrou i počítačovými animacemi.
#43 sběratelství — Intro
Sběratelství – speciál výročí 20 let

Toto vydání vybočuje z řady tematických čísel. Je totiž věnováno oslavám dvaceti let časopisu. A jak už to tak při narozeninách bývá (a zvlášť těch kulatých), vzpomínky na uplynulé se protínají s budoucností…
Read more#43 sběratelství — Téma
Bludiště seznamu

Neúplné kalendárium české fotografie 2002–2022
Třebaže dějiny nejsou poslušné a neodvíjejí se od daného data k jinému datu, nýbrž uplývají v nepřetržitém kontinuu, máme ve zvyku vyčleňovat z nich rozličné epochy a etapy…
Read more#43 sběratelství — Wanted
Adam Evans

Digitální koláž Hledání mentefaktu (2018) vznikla jako intuitivní ilustrace k performativní průzkumné expedici na místě bývalé skládky, kde jsme s kamarádem pobývali…
Read moreOchutnávka z čísla 40
#43 sběratelství — Speciál o sběratelství
Průvodce začínajícího sběratele fotografií

Za posledních padesát let zaznamenává trh s fotografií významný rozvoj a růst. Ty nejvzácnější fotografie se prodávají na aukcích za ceny v úrovni významných děl současného umění…
Read more#43 sběratelství — Rozhovor
Rozhovor se Svenem Eisenhutem, ředitelem veletrhu Photo Basel

V polovině června 2022 jsem navštívila půvabný komorní fotografický veletrh Photo Basel, který se koná během veletržního týdne Art Basel. Tahle akce rozhodně stojí za návštěvu, protože její pořadatelé volí jiný přístup, než známe odjinud…
Read moreContent
- ––– Intro
- Nové utopie
- ––– Téma
- Revize vize aneb Utopie 21. století
- ––– Projekt
- Markéta Magidová
- Lenka Glisníková
- Romana Drdová
- ––– Profily
- Thierry Geoffroy / Colonel
- Apart
- Futurefarmers
- Kiluanji Kia Henda
- Jiří Kroha
- Nomadic State
- Ruth Beale
- Hazel Larsen Archer
- ––– Rozhovor
- Commoning za časů koronaviru
- ––– Wanted
- Natália Trejbalová
- Hanna Samoson
- Polina Davydenko
- ––– Teorie
- Utopie - Antiserotonin
- ––– Události
- Zápasy s novými kontexty
- ––– Profil instituce
- Banská St a nica
- ––– Výstava
- Objekty znovu nalezené v záblescích
- ––– Recenze knih
- When Fact Is Fiction: Documentary Art in the Post-Truth Era
- Klimatická kríza
- Artalk Revue: Návrat
- Návrat do budoucnosti
- Kyberfotografie: Neprůzračné médium a technologický realismus
- Geologie médií
- ––– Autorské knihy
- The First March of Gentlemen
- Pillars of Home
- Digitální █████ - etnografický slovník
- Plane Dreams
- Semiautomatic Photography
- Evokativ
Archiv
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét