#41 postdigitální fotografie
Komplexní vidění celého světa fotografie a potřeba neuzavírat toto médium do jednotlivých bublin či mezi skupinky příznivců je vlastní málokterým teoretikům/čkám fotografie. Jedním takovým byl právě Filip Láb. Účastnil se s námi debat při přípravách čísel časopisu, patřil do redakční rady. Filip předčasně odešel z tohoto světa. Jeho výjimečné rozkročení mezi fotožurnalistikou a schopností reflektovat současné umění bylo unikátní a přesně tento typ porozumění a otevřenost, která napomáhá bubliny prolínat, místo se do nich uzavírat, nám všem bude chybět.
Toto číslo má rozvíjet odkaz Filipa Lába a jeho poslední knihy se stejnojmenným názvem Postdigitální fotografie. Filipův přínos spočíval jak v zájmu o médium fotografie a technologické aspekty jeho dalšího vývoje, tak ve sledování mediálního světa a odkrývání manipulací, které fotografie dokáže až nebezpečně brilantně zprostředkovávat. Začněme o postdigitální fotografii prvním digitálně upraveným snímkem na světě. Je od Johna Knolla a zobrazujeí jeho přítelkyni na Tahiti. Umělec Constant Dullaart věnoval zmíněné Jennifer celý projekt využívající filtrů Photoshopu se schopností okomentovat jak nedávnou minulost, tak položit otázky ohledně budoucího vývoje práce s obrazem. Jiným exemplárním příkladem, ze kterého by Filip hýkal nadšením, je kauza kolem fotožurnalisty Jonase Bendiksena, o jehož knize plné postprodukovaných snímků píše Adam Mazur. Co je postdigitální fotografie? V případě tohoto čísla je to spektrum přístupů, souvislostí a technologických aspektů počínaje technologií deep face a využíváním umělé inteligence pro automatické vyhledávání obrazů přes (ne)skrytou uhlíkovou stopou dat, fake news a pojem postpravdy k manipulaci skrze postprodukci až po umělecké přístupy od desktopového dokumentu z home-office či divokou postinternetovou estetiku nebo lapidární rozmixování fotek například do tekutého slizu. Pestrá nabídka.
#43 sběratelství — Intro
Sběratelství – speciál výročí 20 let

Toto vydání vybočuje z řady tematických čísel. Je totiž věnováno oslavám dvaceti let časopisu. A jak už to tak při narozeninách bývá (a zvlášť těch kulatých), vzpomínky na uplynulé se protínají s budoucností…
Read more#43 sběratelství — Téma
Bludiště seznamu

Neúplné kalendárium české fotografie 2002–2022
Třebaže dějiny nejsou poslušné a neodvíjejí se od daného data k jinému datu, nýbrž uplývají v nepřetržitém kontinuu, máme ve zvyku vyčleňovat z nich rozličné epochy a etapy…
Read more#43 sběratelství — Wanted
Adam Evans

Digitální koláž Hledání mentefaktu (2018) vznikla jako intuitivní ilustrace k performativní průzkumné expedici na místě bývalé skládky, kde jsme s kamarádem pobývali…
Read moreOchutnávka z čísla 40
#43 sběratelství — Speciál o sběratelství
Průvodce začínajícího sběratele fotografií

Za posledních padesát let zaznamenává trh s fotografií významný rozvoj a růst. Ty nejvzácnější fotografie se prodávají na aukcích za ceny v úrovni významných děl současného umění…
Read more#43 sběratelství — Rozhovor
Rozhovor se Svenem Eisenhutem, ředitelem veletrhu Photo Basel

V polovině června 2022 jsem navštívila půvabný komorní fotografický veletrh Photo Basel, který se koná během veletržního týdne Art Basel. Tahle akce rozhodně stojí za návštěvu, protože její pořadatelé volí jiný přístup, než známe odjinud…
Read moreContent
- ––– Báseň
- Audun Mortensen
- ––– Artist’s Books
- Mirrored
- ––– Projekty
- Oskar Helcel
- Karel Slach
- ––– Intro
- Audun Mortensen
- postdigitální fotografie
- ––– Téma
- Sní algoritmy o portrétech vlastní matky?
- ––– Projekt
- Sonja Nilsson
- ––– Profily
- Sanaz Sohrabi
- Lawrence Abu Hamdan
- Bára Mrázková
- Chloé Galibert-Laîné
- Agnieszka Sejud
- Eva a Franco Mattes
- Jonas Bendiksen
- Filip Láb
- ––– Rozhovor
- Za hranou rozlišení:
- ––– Wanted
- Yulia Krivich
- Katarína Dubovská
- Jiří Procházka
- ––– Teorie
- Děsy postdigitální fotografie
- ––– Recenze
- Photography Off the Scale: Technologies and Theories of the Mass Image
- ––– Události
- ScreenSaverGallery
- ––– Profil instituce
- Harun Farocki Institute, Berlín
- ––– Výstava
- Critical Zones: Hauntologická extrospekce světa
- ––– Recenze knih
- Myšlení hranice / hranice myšlení
- Slanted #37: Artificial Intelligence
- Divadlo ulice
- Capitalism and the Camera
- Pause. Fervour. Reflexions on a Pandemic
- ––– Autorské knihy
- Fortepan masters. collective photography in the 20th century
- Fortepan Masters. Collective Photography in the 20th Century
- I Am Warning You
- Pass It On. Private Stories, Public Histories
- Flower Smuggler
- Mirrored
Archiv
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét