Filip a Matěj Smetanovi
Fototektonika
3. 9. – 26. 9. 2014
Bratři Matěj a Filip Smetanovi jsou umělci, jejichž tvůrčí dráhy se střetávají na společných výstavách spíše výjimečně. Jistě mezi jejich tvor-bami nalezneme řadu styčných bodů – jejich častou práci s formálně výraznými prostorovými instalacemi či jejich důraz na „čistou“ estetiku formy, tvaru a geometrii obecně–, ale i řadu rozdílů. U Matěje se častěji vyskytuje tendence k přesahům mezi médii, práci s konceptuálním uchopením tématu či s videem. U Filipa naopak větší důraz na autono-mii prezentovaného objektu, blížící se více tradici modernistické výtvarné situace. V Galerii Fotograf autoři vystoupili ve vzájemné pracovní syntéze, když využili standardní formát fotolabové fotografie 10×15 cm jako konstrukční prvek, z nějž vybudovali struktury zabírající celé stěny galerie. Stejně jako ve starých počítačových hrách sloužily dvojrozměrné textury, tzv. „sprajty“, jako výplň primitivních trojrozměrných modelů, tak i zde se mikrostruktura několika málo detailů architektury a zeleně stala stavebním prvkem pro komplexní makrostruktury. Monumentálně působící „fasády“, složené prostým opakováním a kombinováním několika prvků, akcentovaly v přehnané podobě typická kompoziční schémata modernistické architektury s protipólem v oko uklidňující zelené stěně. Fotografie zde ztratila svoji hodnotu konkrétní mimetické reference a stává se unifikovaným stavebním prvkem, součástí ověřování principů pomocí hry s modelem.
#25 populární hudba
Content
- ––– Backstage
- Petr Hlaváček
- Václav Tvarůžka
- ––– Publika
- Stefan Ruiz
- ––– Hudebníci jako fotografové
- Mardoša
- ––– Produkce
- Christian Patterson
- Michael Schmelling
- Andrew Thomas Huang
- Jason Evans
- dis
- ––– Role fotografie v konstrukci hvězd
- Anton Corbijn
- Jan Ságl
- Björk, evoluce
- ––– Projekt
- Chaos je dominantní silou ve světě
- Nutné zlo
- Některé usvědčující fotografie
- Groupe Guma Guar
- ––– Na pódiu
- Mardoša
- Anton Corbijn
- Jan Ságl
- Björk, evoluce
- ––– Před pódiem
- Stefan Ruiz
- ––– Za pódiem
- Dušan Tománek
- Christian Patterson
- Petr Hlaváček
- Radek Brousil
- Michael Schmelling
- Václav Tvarůžka
- Andrew Thomas Huang
- Jason Evans
- dis
- ––– Teorie
- Fotím, co slyším
- Fotografie a fonograf: kořeny indexického paradigmatu
- ––– Objevy
- Kamila Stehlik
- Marija Mandić
- Tanya Traboulsi
- ––– Recenze
- This Place
- Nenápadný půvab teorie
- Lokální a globální Brněnská avantgarda
- Vztah fotografie a umění v praxi
- Joan Fontcuberta
- ––– Události
- The AIPAD Photography Show New York 2015
- Nová filosofie fotografie
- ––– Fotograf Gallery
- Jesper Alvaer, Isabela Grosseová
- Marianne Vierø
- Martin Vongrej
- Filip a Matěj Smetanovi
Archiv
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét