Fotograf Magazine

Lukáš Hájek & Zdeněk Porcal

Tajemný port a legenda o umění

Fotograf Zdeněk Porcal a intermediální umělec Lukáš Hájek odkládají svoji individuální autorskou identitu výhradně kvůli práci s veřejným prostorem. K jejich společné minulosti patří rozmístění maket výbušných zařízení (ve skutečnosti jakési změti drátů) na několika místech Brna s nepříjemnou soudní dohrou (2004) nebo stánek Bombananas (2004), ve kterém kolemjdoucím nabízeli ke koupi banány a podávali doporučení k jejich užití. Odklon od politického akcentu jejich sociálně založených projektů ohlásila série akcí využívajících geocachingovou komunitu jako distribuční kanál pro šíření audiovizuálního materiálu (2009–2010). Materiál vždy pocházel od různých umělců, zatímco Porcal s Hájkem se chopili role kurátorů jednotlivých „prezentací“. Do systému skrytých schránek, jejichž souřadnice znají účastníci geocachingových výprav, tak podle odlišných klíčů umisťovali nosiče s digitálními uměleckými díly. I tato práce si zachovala sociální rozměr tím, že osloveni byli i příslušníci neumělecké komunity, kteří si dílo buď ponechali, nebo ho znovu vložili do některé ze schránek.

To read the entire article you must log in.

Log in

#20 Public Art

90