Fotograf Magazine

Manja Ebert, Paula Gehrmann, Jens Klein, Lebohang Kganye, Clarissa Thieme

What Remains Gallery - Re*creation

Pojem rekreace si nejspíš mnozí z nás pojí s představou trávení volného času: s ježděním na dovolenou, lenošením, procházkami v přírodě nebo s listováním v posledním čísle časopisu Fotograf. Z děl představených na výstavě Re*creation se však tématem dovolené explicitně zabývá pouze film Romana Israeli, který domýšlí intimní příběh k nalezenému záznamu z letního putování mladého páru v 70. letech, a krátké video Kateřiny Držkové, jež s hravou absurditou odráží očekávání spojená s překračováním hranic při cestování v zemích východního bloku.

Obecnější chápání rekreace jako momentu oddechu, a to především prostřednictvím spánku, se objevuje v několika dalších dílech – zatímco Jens Klein vystavuje nalezené fotografie spících Němců z let 1932 až 1992, práce Manji Ebert a Steffena Köhna se zaobírají spánkem a intimním odpočinkem v souvislosti s možností přímého přenosu obrazu na internetu.

Zcela zásadní je však pro vystavená díla třetí, nejméně intuitivní chápání rekreace ve smyslu apropriace, ať už se jedná o přetvoření nalezených fotografií, videí, záběrů z jugoslávských filmů, nebo instagramových příspěvků Aj Wej-weje. Kurátorky výstavy tak vedle běžného chápání rekreace jako „zaměstnání volnem“, kdy máme nárok na odpočinek od práce, představují i emancipační potenciál rekreace jako momentu aktivního přetváření stávajících forem a norem.

Markéta Jonášová