Fotograf Magazine

Maryna Masel

Zítřejší menu

Sociální sítě fotografiemi jídla přímo překypují. Někdo se chlubí svými kulinářskými zážitky z poslední dovolené, někdo zas staví na odiv svůj kuchařský um. Reklamní fotografie lahodně vypadajícího sushi a šťavnatých burgerů pravidelně přerušují váš feed ve snaze přimět vás k jejich online objednávce. Usednout k jídlu je každodenní rituál, stejně jako focení chytrým telefonem. Tyto aktivity se staly tak běžnými, že jsme se přestali zamýšlet nad procesy, které je umožňují.

K prvnímu fotografickému projektu s názvem Little Culinary Stories [Krátké kulinářské příběhy] inspiroval ukrajinskou umělkyni Marynu Masel Vasilij Kandinskij. Ten ve své práci využíval vlastností tvarů a barev; samotné barvy klasifikoval dle jejich vůně, zvuku nebo formy. Různými kombinacemi barev a tvarů vytvořil jedinečné vizuální symfonie. Využitím podobné metody kombinace barev a tvarů jedlých předmětů Masel tyto abstraktní kompozice, typické pro malířskou avantgardu, zrcadlí.

Snímky z jejího nejnovějšího cyklu Menu for Tomorrow na první pohled působí jako klasická reklamní fotografie, která jako by vypadla z lifestylového časopisu nebo reklamní kampaně nově otevírané restaurace. Zářivé barvy a vyvážená kompozice snímků útočí na divákovu pozornost. Těžištěm kompozice jsou talíře s pokrmy. Podíváme-li se však o něco blíž, začneme si všímat, že na fotografii nepozorujeme steak z lososa či slávky, ale plast, odpadky a předměty všední potřeby, jako jsou například tašky, vinné korky či plastové příbory. Na snímcích se balancujíc na hraně mísí estetika se špínou. A v pozorovateli vyvolávají pocity obdivu i odporu zároveň.

Zaměřením na barvu a kompozici dává umělkyně snímkům různé akcenty. Namísto centrálního abstraktního příběhu jde Masel spíš cestou lakonického a rovnoměrného vyplnění prostoru a zdůrazňuje objekt umístěný v jeho středu. Tím je bílý talíř s „pokrmem,“ který dekorují jak umělé, tak přírodní předměty. Kolem talíře jsou pak zdánlivě nahodile, ale rozvážně rozptýlené ingredience tohoto hlavního pokrmu rozštěpené na maličké kousky. Na čistém povrchu leží jako nevědomky zapomenuté zbytky jídla po vaření.

Menu for Tomorrow se dotýká problému životního prostředí globálního měřítka – znečištění oceánu. Odpadky a průmyslový odpad jsou tím nejdrtivějším zabijákem mořského života. Většina lidí tento problém vnímá jako něco abstraktního a odtrženého od reality. Oceán je však pro lidstvo zcela zásadním zdrojem potravy. Masel ukazuje, jak se mořské plody postupně proměňují a jak možná budou ryby či slávky vypadat v budoucnosti. Jde o kritický pohled, který nás nutí zamyslet se, zda budeme skutečně ochotní tyto nové pokrmy konzumovat.

Maryna Masel je fotografka žijící v Kyjevě. Svou uměleckou profesní dráhu započala v roce 2018. Do té doby založila několik start-upů a strávila více než 15 let v podnikatelském sektoru. Byla nominována na mnoho cen (v loňském roce byla např. finalistkou Female Ukrainian Photographers 2021) a účastnila se několika výstav (skupinová výstava fotografií Torture.Human.Life, 2019, Kyjev)

Kateryna Radčenko je kurátorka, fotografka a vědecká pracovnice. V roce 2015 založila mezinárodní festival Odesa Photo Days, jehož je ředitelkou. Kurátorovala výstavy na Ukrajině, v Jižní Koreji, Švédsku, Gruzii, Francii, Bělorusku a Lotyšku. Radčenko je také autorkou článků v řadě mezinárodních časopisů a na online platformách, jako jsou například EIKON, FOAM, Fotograf či Magenta.

Kateryna Radchenko