Mediální praktiky kameramana Jaroslava Kučery
Stručné zhodnocení komplexní publikace o Jaroslavu Kučerovi pro časopis Fotograf může vyznít nespravedlivě. Její autorka Kateřina Svatoňová totiž otevřela hned několik zásadních témat, ale právě kapitola o fotografiích slavného kameramana vyznívá jako nejslabší část jinak vynikající publikace. Problém spočívá v neadekvátním používání uměleckohistorických pojmů. Svatoňová dává Kučerovy (nedatované) fotografie do souvislosti s celou řadou stylových kategorií od surrealismu a informelu přes nový realismus a novou citlivost až k fotografii všedního dne, civilismu a nové věcnosti. Takový přístup ale neodpovídá zkoumanému materiálu. Význam fotografií nespočívá v podobnosti nebo příslušnosti k jednotlivým, historicky podmíněným „ismům“, ale v dlouhodobém rozvíjení mediálních praktik kameramana. Fotoaparát Kučerovi umožnil zaznamenávat vizuální motivy, obrazové kompozice a barevné kombinace, které pak používal při práci na filmech. Právě jeho obrazové myšlení, způsob vidění a uvažování o obraze se staly nejvlastnějšími tématy knihy. Svatoňová k nim přistupuje coby teoretička pohyblivého obrazu. Odpovídá na přesně položené otázky, kdo je to kameraman, proč bývá při interpretaci filmů tolik upozaďován oproti režisérovi, v čem spočívá mediální specifičnost jeho práce a jakou roli v ní hraje archiv, jehož zásadní součástí jsou zmiňované fotografie. Tímto teoretickým, mezioborovým přístupem se explicitně distancuje od u nás dominantního žánru tradiční monografie založené na souslednosti autorova života a díla. Předložení přesvědčivé alternativy k tomuto žánru je největší devízou recenzované knihy. Hlavní výhradou zůstává to, že v několika pasážích se ani Svatoňová nevyhnula neduhům monografického psaní, když Kučerovy fotografie vyjmula z jeho mediálních praktik a vložila je do stylových kategorií nového realismu nebo fotografie všedního dne.
Jan Wollner
SVATOŇOVÁ, Kateřina. Mezi-obrazy: Mediální praktiky kameramana Jaroslava Kučery. Praha: Národní filmový archiv, Filozofická fakulta UK v Praze, MasterFilm, 2016. ISBN: 978-80-7004-174-1
#30 eye in the sky
Content
- ––– Editorial
- Editorial
- ––– Projekt
- Marie Lukáčová
- ––– Profily
- Barbora Kleinhamplová
- Zach Blas
- Britta Thie
- Anna Slama & Marek Delong
- Metahaven
- Julius Neubronner
- Vito Acconci
- Sophie Calle
- Federico Díaz
- Pam Skelton
- Oskar Helcel
- Jules Spinatsch
- Silver
- Štěpánka Sigmundová
- Josephine Pryde
- Vojtěch Rada
- ––– Rozhovor
- Rozhovor s eeefff (Dzina Zhuk a Nicolay Spesivtsev)
- ––– Teorie
- Vyneste je na světlo
- Do skutečného života
- Falešný poplach
- Simulace: na rozcestí dokonalosti
- ––– Objevy
- Zuzana Fedorová
- Viacheslav Poliakov
- ––– Recenze
- Astro Noise: A Survival Guide for Living Under Total Surveillance
- Before Pictures
- Beyond Objecthood
- When I Was a Photographer
- Mediální praktiky kameramana Jaroslava Kučery
- Apocalypse Me
- Bauhaus a Československo 1919-1938. Studenti, koncepty, kontakty.
- ––– Události
- Pozitivní dezinterpretace documenta 14
- Palčivé otázky v současné fotografii
- Jan Malý, viz též
- ––– Fotograf Gallery
- Zuzana Šrámková
- Vladimír Havlík
- Rudolf Skopec
- Tomáš Hrůza
Archiv
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét