Návraty Josefa Koudelky
Katalog ke stejnojmenné výstavě Koudelka: Návraty1 v autorské koncepci
Josefa Koudelky a Ireny Šofrové se ohlíží za Koudelkovým celoživotním
dílem a současně podtrhuje gesto velkorysého daru fotografií, které
fotograf u příležitosti svých osmdesátin věnoval Uměleckoprůmyslovému
museu v Praze. Jan Mlčoch ve svém příspěvku „O darech a darování“
připomíná ostudnou dobu normalizační praxe, když Koudelkovy cykly
Cikáni (1961–1966) a fotografie z výstavy Divadla za branou (1967)
v originální autorské adjustaci, deponované díky Anně Fárové do muzea
koncem 60. let, ležely v muzeu až do roku 1990 nedotčené.
Irena Šofrová v katalogu přibližuje koncepci retrospektivy,
neopomíjející tvůrčí dokumentaci, ukázky ze zahraničních časopisů či
studií k výstavám a publikacím, včetně osobních skic, diářů, poznámek
ilustrujících Koudelkův styl práce, myšlení a přístup jak k fotografii, tak
k životu. První Koudelkově předexilové tvůrčí etapě „Ve věcech lidskosti“
se v katalogu věnuje Josef Moucha. Následnou exilovou tvorbu,
odstartovanou 21. května 1970, přibližuje Stuart Alexander. Tomáš
Pospěch se zaměřuje na dimenzi Koudelkovy panoramatické fotografie
s tématy proměny a destrukce krajiny zásahem člověka. Náhled na tvůrčí
fotografický náboj „Solitéra Josefa K.“ pak Josef Chuchma zasazuje do
kulturně politického backgroundu před normalizací, s akcentem pohledu
na rok 1958 v komparaci se situací po pádu železné opony.
Do konfrontace se současnými reflexemi Koudelkovy tvorby je do
publikace zařazen dobový text Anny Fárové z roku 1967,2 která už tehdy
upozorňovala na výjimečnost Koudelkových fotografií. Jak dokazuje tento retrospektivní katalog spolu s realizovanou výstavou, Koudelka své rané
dílo spolu s následnou exilovou tvorbou katapultoval do nejvyšších sfér
světové fotografie. Z nastavené vysoké kvalitativní úrovně ze 60. let
Josef Koudelka nikdy neslevil.
Pavlína Vogelová
KOUDELKA, Josef. Koudelka. Návraty. Praha: Kant a Uměleckoprůmyslové
museum v Praze, 2018. ISBN 978-80-7437-248-3.
1 Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 22. 3.–23. 9. 2018.
2 FÁROVÁ, Anna. Koudelka: Some remarks on the young Czechoslovakian
Photographer. Camera. 1967, 11(11), s. 26.
#32 ne-práce
Content
- ––– Editorial
- Editorial
- ––– Úvod
- Úvod
- ––– Projekt
- Linear Doom
- ––– Profily
- Daniela & Linda Dostálkovy
- Martina Mullaney
- Carrie Mae Weems
- Agnieszka Polska
- Jakub Jansa
- Shawn Maximo
- Oliver Ressler
- José Antonio Hernández-Diez
- Jan Pfeiffer
- Michele Borzoni
- Céline Berger
- Jirka Skála
- Danilo Correale
- Lars Tunbjörk
- ––– Rozhovor
- Rozhovor Terezy Jindrové s Jennifer Lyn Morone
- ––– Teorie
- Ambiciózní turista fotograf
- Allan Sekula: Fotografie mezi diskurzem a dokumentem
- ––– Objevy
- Ines Karčáková
- Egemen Tuncer
- Luise Marchand
- ––– Recenze
- Poetický svět všednosti
- Návraty Josefa Koudelky
- Bezděčné obrazy. Dějiny fotografických zjevení
- Francouzské dějiny fotografie pro 21. století
- Tillmansův Letokruh 64
- Pocta historikovi fotografie/umění
- Temporalita (nových) médií
- ––– Události
- Fotografie cvakařů a seriózních amatérů
- MISS READ: Berlin Art Book Festival 2018
- Typické sicilské citróny ve skutečnosti pochází z Barmy Manifesta 12: The Planetary Garden
- ––– Fotograf Gallery
- Veronika Bromová, Dagmar a Pavel Bromovi
- Ondřej Vinš
- Viktor Kopasz
- Daniela & Linda Dostálkovy
Archiv
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét