#32 ne-práce
Práce a s ní související volný čas se konstantně proměňují. Jednou z příčin radikálních proměn může být změna mezi poměrem jednotlivých činností způsobená prekarizací (práce na volné noze, rodičovská dovolená) či automatizací, a to v současné době, kdy se vedou bouřlivé diskuze o zavedení nulové mzdy. Časopis Fotograf, vycházející paralelně s Fotograf Festivalem stejného tematického zaměření, představí fotografy a umělce věnující se skrze reprodukční médium otázkám provázaným ve spletenec časů mimo práci a časů finančně honorovaných. Toto téma nazýváme jako „ne-práci”, kde se právě pomlčka mezi „ne“ a „práce“ stává stěžejním znaménkem pro výběr umělců a synonymem dalšího uvažování. Pomlka označuje prostor, společensky stále nedostatečně reflektovaný, mezi „volným časem“ a placeným zaměstnáním, v němž se skrývají problémy jako podhodnocená práce žen a menšin, nahrazování pracovní síly umělou inteligencí nebo práce z domova a otázky spojené se světem umění jako apropriace, strojově vytvořený obraz nebo nulová mzda umělců. Číslo časopisu se současně zaměří na práci a pracovní podmínky umělců a vybrané fotografie poslouží jako materiál, skrze nějž je možné prozkoumat jak institucionalizaci volného času v minulosti, tak utváření obrazu o tom, co je to volný čas a jak se jeho chápání proměňuje v současné době.
#41 postdigitální fotografie — Profily
Filip Láb

Filip Láb, který nečekaně a předčasně zemřel v květnu 2021, byl nejen výrazným teoretikem fotografie a pedagogem, ale patřil také ke generaci umělců, kteří se vyrovnávali s proměnou politických polarit i s radikálními změnami fotografického paradigmatu…
Read more#41 postdigitální fotografie — Profily
Jonas Bendiksen

Publikace The Book of Veles proslula jako fenomén nejen ve světě fotoknih, ve kterém se bleskurychle rozšířila, ale stačila proniknout i do mainstreamu, čímž přispěla do debaty o současné povaze fotografie…
Read more#41 postdigitální fotografie — Profily
Eva a Franco Mattes

Dvě instalace umělecké dvojice Evy a Franca Mattesových z nedávné doby – Personal Photographs (2019) a Nostalgia May 3, 2021 (2021) – nás vzývají, abychom se na fotografie a jejich autory dívali stejnou optikou, jakou je vnímají dnešní online platformy…
Read moreOchutnávka z čísla 40
#41 postdigitální fotografie — Profily
Agnieszka Sejud

Polská autorka Agnieszka Sejud vystudovala vedle práv ve Vratislavi také Institut tvůrčí fotografie FPF SU v Opavě. Má tedy fotografické vzdělání, ale ve své práci se prezentuje spíše jako vizuální umělkyně a aktivistka, často jako členka uměleckého dua KWAS, které tvoří společně se svou spolužačkou z ITF Karolinou Wojtas…
Read more#41 postdigitální fotografie — Profily
Bára Mrázková

Něco vidíme, nevíme jistě co. Chceme to zjistit, zadáme obrázek do vyhledávače. Něco nám najde, nevíme přesně jak, většinou je to víceméně ono. Vyhledávání pomocí obrázků (nebo přesněji reverzní vyhledávání obrázků) bude většina dnešních uživatelů internetu znát…
Read more#41 postdigitální fotografie — Profily
Sanaz Sohrabi

Byť se to tak může někdy zdát, fotografie neexistují nikdy jen tak samy o sobě. A o těch pořízených strojově nebo pro archivní a dokumentární účely to platí dvojnásob. Jak ukazuje umělecká tvorba Sanaz Sohrabi, obrazy (a ty reprodukovatelné především) jsou součástí mnohdy nechtěných svědectví zapletených do husté pavučiny vztahů…
Read moreContent
- ––– Editorial
- Editorial
- ––– Úvod
- Úvod
- ––– Projekt
- Linear Doom
- ––– Profily
- Daniela & Linda Dostálkovy
- Martina Mullaney
- Carrie Mae Weems
- Agnieszka Polska
- Jakub Jansa
- Shawn Maximo
- Oliver Ressler
- José Antonio Hernández-Diez
- Jan Pfeiffer
- Michele Borzoni
- Céline Berger
- Jirka Skála
- Danilo Correale
- Lars Tunbjörk
- ––– Rozhovor
- Rozhovor Terezy Jindrové s Jennifer Lyn Morone
- ––– Teorie
- Ambiciózní turista fotograf
- Allan Sekula: Fotografie mezi diskurzem a dokumentem
- ––– Objevy
- Ines Karčáková
- Egemen Tuncer
- Luise Marchand
- ––– Recenze
- Poetický svět všednosti
- Návraty Josefa Koudelky
- Bezděčné obrazy. Dějiny fotografických zjevení
- Francouzské dějiny fotografie pro 21. století
- Tillmansův Letokruh 64
- Pocta historikovi fotografie/umění
- Temporalita (nových) médií
- ––– Události
- Fotografie cvakařů a seriózních amatérů
- MISS READ: Berlin Art Book Festival 2018
- Typické sicilské citróny ve skutečnosti pochází z Barmy Manifesta 12: The Planetary Garden
- ––– Fotograf Gallery
- Veronika Bromová, Dagmar a Pavel Bromovi
- Ondřej Vinš
- Viktor Kopasz
- Daniela & Linda Dostálkovy
Archiv
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét