Fotograf Magazine

#22 obraz a text

Témata fotografie a textu se spolu dlouhodobě setkávají. V našem povědomí je asi nejvýrazněji tato kombinace zapsána do období avantgardy, kdy k ní často sáhli tvůrci snažící se o nová provokativní spojení. Byla to především dadaistická a surrealistická hnutí, která se snažila o změnu vnímání fotografie jako dekorativního, případně memetického umění a využívaly plně objevných možností, které jim spojení fotografií s dadaistickými textovými hříčkami poskytovalo. Jedním z výchozích zdrojů jmenovaného spojení je oblast reklamy, plakátu a dalších tištěných forem, ve kterých spolu obraz a texty automaticky koexistovaly. Tato původně komerční strategie se stala předmětem nových citací a interpretací především s nástupem postmoderny a konceptuálního umění v 2. pol. minulého století. Další neméně často využívanou oblastí je tvorba obrazových knih a deníků, která provází historii fotografie od počátku a získala obrovský rozmach nejprve s rozvojem automatizace fotografie a poté především digitalizace v posledních letech. V neposlední řadě se na nových formách spojení fotografie a textů podílejí nově vznikající média, především video, internet, mobilní telefony atd., což vede k novým zcela nečekaným formám.

120