Photo Espaňa 2002 v Madridu
Hlavním tématem výstav 5. ročníku jednoho z nejkvalitnějších fotografických festivalů, probíhajícího v červnu a v červenci ve španělské metropoli a zahájeného samotnou španělskou královnou Sofií, byla „žena za kamerou i před kamerou“. V programu, už podruhé připraveném novou uměleckou ředitelkou Olivou Mariou Rubio a jejími spolupracovníky, byla řada výstav fotografujících žen: elegantní módní snímky v doznívajícím glamour stylu od Lillian Bassman, portréty bohatých a slavných od Daniely Rossell, dramatické reportážní záběry Susan Meiselas, krutě pravdivé osobní dokumenty Nan Goldin a mnoho dalších. Jiné výstavy zase ukazovaly ženy pohledem fotografujících mužů Augusta Sandera, Helmuta Newtona, Rafaela Navarra či Nobuyoshiho Arakiho. Mnoho snímků žen z různých částí světa zahrnovala i velká retrospektiva amerického fotoreportéra a dokumentaristy Elliotta Erwitta v Centru umění královny Sofie. Vedle oficiálního programu bylo v rámci takzvaného „off festivalu“ uvedeno dalších více než 30 expozic většinou španělských autorů v různých soukromých galeriích. Součástí už tradičně precizně připraveného festivalu byly i různé tvůrčí dílny, přednášky, hodnocení portfolií, filmové a diapozitivní projekce či společné prohlídky výstav s odborným průvodcem. Hlavní cena festivalu za významný přínos světové fotografii byla udělena Nan Goldin (v roce 1999 byl jejím laureátem Josef Koudelka, loni ji získal Duane Michals). Soutěž o nejlepší fotografickou publikaci vyhrála velká monografie Martina Parra z londýnského nakladatelství Phaidon a nová kniha Gabriela Basilica Berlín, vydaná nakladatelstvím Actes Sud.
#1 Portrét
Není skladem
Content
- ––– Profily
- Jolana Havelková
- Dita Pepe
- Lily Almog
- ––– Tendence
- Karin Műller
- Jan Freiberg
- Boris Missirkov & Georgi Bogdanov
- Vojtěch Vlk
- Jesper Alvaer
- Matthew Monteith
- Tomaž Gregorić
- Tereza Severová
- ––– Historie
- 1936: pražské dostaveníčko /historie/ fotografie se strukturalismem
- ––– Portfolia
- Ivan Pinkava
- Fazal Sheikh
- Jitka Hanzlová
- Torben Eskerod
- Karel Novák
- ––– Recenze
- Fototorst
- Antologie pěti generací slovenské fotografie
- Czech Photographic Avant-Garde 1918-1948
- Historie fotografického portrétu
- Se Sontagovou kolem fotografie
- ––– Události
- Fotografické setkání v Arles
- Leica Gallery Prague
- Konference Network a 7. letní fotografická škola v Popradu
- Encontros da Imagem 2002 v Braze
- Čtvrté Fotobienále v Moskvě
- Photo Espaňa 2002 v Madridu
- Sbírka Manfreda Heitinga v Muzeu výtvarných umění v Houstonu
- Devátý FotoFest v Houstonu
- ––– Anketa
- Milena Slavická
- Tomas Pospiszyl
- Tomáš Pospěch
- Martina Pachmanová
- Petr Nedoma
- Josef Moucha
- Jan Mlčoch
- Pavel Liška
- Antonín Dufek
- Karel Císař
- Vladimír Birgus
Archiv
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét