#43 sběratelství
Toto vydání vybočuje z řady tematických čísel. Je totiž věnováno oslavám dvaceti let časopisu. A jak už to tak při narozeninách bývá (a zvlášť těch kulatých), vzpomínky na uplynulé se protínají s budoucností. Proto je toto číslo věnované našim aktivitám a jejich shrnutí a dále talentům, kterým věříme. Místo zadní části věnované obvykle teorii a aktualitám jsme se rozhodli vytvořit uvnitř čísla speciál věnovaný tématu, které po mnoho let diskutujeme, ale nyní nastal čas jej otevřít, seriózně ukotvit a díky tomu prostředí trhu s uměním u nás i změnit. Řeč je o sběratelství.
Co se za dvacet let existence Fotografa stalo? Nacpat pocity a významné milníky Fotografa za posledních dvacet let do pár řádků je čirý nesmysl. Ale občas takové věci děláme. Takže co nejvíc telegraficky: O obsahu se rokovalo prvních pět let velmi dřevně, bez připojení k internetu a s papírovými katalogy, které vážily asi tunu. Pak přišla myšlenka otevřít vlastní výstavní prostor, protože se nám zdálo, že přesně tohle v Praze chybí, což jsme si řekli o rok později i v případě festivalu fotografie, a rovnou jsme ho založili. Zní to trochu romanticky, naivně a šíleně a přesně tak to také probíhalo. Mezitím jsme hnali galerií deset výstav ročně, festival šířili po městě každý podzim a časopis cpali pod nos čtenářům u nás i v zahraničí. Pak se všichni shodli na bezva nápadu časopis vydávat o číslo častěji a mezitím si střihnout ještě rok a půl rezidencí pro umělce a kurátory ze zemí Visegrádu plus Gruzie. Spousta nápadů, co sem nepíšu, také nebylo dobrých, a proto si je raději už ani nepamatuju. Každopádně ale vím, že na těch dvacet let jednou budu vzpomínat a že je nás takových možná víc.
Je poněkud symbolické, že právě letos Fotograf vstoupil do mezinárodní fotografické platformy Futures, a stal se tak členem organizace zaměřené na podporu nově objevených talentů v Evropě. Spolu s dalšími partnery tvoříme podstatný bod na mapě Evropy, což dává našemu konání další širší smysl. Futures na jedné straně pomáhá zviditelňování talentů, kteří nejsou limitováni věkem, a zároveň upoutává pozornost na samotné médium a témata referující o stavu současného světa. Fotograf magazín každý rok nominuje pět umělců či umělkyň pracujících s médiem fotografie, kteří kromě honoráře získávají možnost profesního rozvoje v rámci platformy. Jejich prezentaci tentokrát věnujeme všechen prostor rubriky profily.
Při této výjimečné příležitosti jsme si dali za cíl vykročit z našeho klasického uměnovědného zaměření a vytvořit speciální vydání, které bude umět i jiným cílovým skupinám vysvětlit sílu potenciálu kvalitní umělecké fotografie a důvody, proč ji začít podporovat a sbírat. Po založení veletrhu Paris Photo v roce 1997 prohlásil jeho zakladatel Rik Gadella, že fotografii už chybí jen trh. A to je bonmot, který jsme se rozhodli vzít letos vážně ve vztahu k domácímu českému prostředí. Je to téma na poli média fotografie opomíjené a tím víc považuji za podstatné k němu seriózně a chvílemi i lehce edukativně (profesionálové prominou) přistoupit.
Markéta Kinterová,
šéfredaktorka
#43 sběratelství — Intro
Sběratelství – speciál výročí 20 let

Toto vydání vybočuje z řady tematických čísel. Je totiž věnováno oslavám dvaceti let časopisu. A jak už to tak při narozeninách bývá (a zvlášť těch kulatých), vzpomínky na uplynulé se protínají s budoucností…
Read more#43 sběratelství — Téma
Bludiště seznamu

Neúplné kalendárium české fotografie 2002–2022
Třebaže dějiny nejsou poslušné a neodvíjejí se od daného data k jinému datu, nýbrž uplývají v nepřetržitém kontinuu, máme ve zvyku vyčleňovat z nich rozličné epochy a etapy…
Read more#43 sběratelství — Wanted
Adam Evans

Digitální koláž Hledání mentefaktu (2018) vznikla jako intuitivní ilustrace k performativní průzkumné expedici na místě bývalé skládky, kde jsme s kamarádem pobývali…
Read moreOchutnávka z čísla 40
#43 sběratelství — Speciál o sběratelství
Průvodce začínajícího sběratele fotografií

Za posledních padesát let zaznamenává trh s fotografií významný rozvoj a růst. Ty nejvzácnější fotografie se prodávají na aukcích za ceny v úrovni významných děl současného umění…
Read more#43 sběratelství — Rozhovor
Rozhovor se Svenem Eisenhutem, ředitelem veletrhu Photo Basel

V polovině června 2022 jsem navštívila půvabný komorní fotografický veletrh Photo Basel, který se koná během veletržního týdne Art Basel. Tahle akce rozhodně stojí za návštěvu, protože její pořadatelé volí jiný přístup, než známe odjinud…
Read moreContent
- ––– Speciál o sběratelství
- Průvodce začínajícího sběratele fotografií
- Anketa: Ano fotografii
- Proč sbírat fotografii?
- ––– Intro
- Sběratelství - speciál výročí 20 let
- ––– Téma
- Bludiště seznamu
- ––– Profily
- Kvet Nguyen
- Julie Hrnčířová
- Jan Durina
- DUNA
- Polina Davydenko
- ––– Rozhovor
- Brýle na čtení, nebo 3D brýle?
- Rozhovor se Svenem Eisenhutem, ředitelem veletrhu Photo Basel
- ––– Wanted
- Lesia Vasilčenko
- Michaela Nagyidaiová
- Adam Evans
- ––– Teorie
- Fotografie je na vzestupu
- ––– Recenze knih
- Průvodce neklidným územím
- Museums and Wealth
- To Be Determined
- Curating Digital Art
- You Can Be a Wealthy Art Collector in the Digital Age
Archiv
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét