#31 tělo
Zobrazení těla může mít mnoho podob zrcadlících nekonečnou lidskou touhu otiskovat fragmenty sebe sama. Téma těla, tělesnosti se ve fotografii objevuje od samého počátku. Není to však jen klasická a tolik opakovaná podoba aktu. Ten se již, především ve svých komerčních, nebo obvyklých akademických podobách vyčerpal. Samo tělo je však pro člověka schránkou nesoucí jeho bytí, jeho fyzickou existenci, jejíž jedinečnosti a také její pomíjivosti si je vědom, i když se to mnohdy pokouší zapomenout. Tělo je zrozeno, postupně roste, dospívá, stává se objektem nebo iniciátorem milostné vášně, ženské tělo plodí děti, mužské se sexuálním aktem podílí. Lidské tělo také stárne, postupně chřadne, prožívá nemoci, tělesné úrazy a nakonec zanikne, jako vše ostatní v koloběhu času. Fotografie a fotografové sami mají jedinečnou šanci, kteroukoliv s těchto fází zaznamenat, nebo ji jakkoliv interpretovat.
Platónovo pojetí tělesnosti dalo vzniknout dichotomii mezi „tělem“ a „duší“. Na základě ztotožnění obojího v naší bytosti, je možné nahlédnout tělo jako primární formu našeho života, jako to, co nás zásadně určuje ve světě a vypovídá o tom, kým skutečně jsme. Bylo by zajímavé, kdyby našemu tělesnému prožívání byla přiznaná stejná, ne-li vyšší, hodnota, jako samotnému myšlení. Reprezentace těla je reprezentací síly i slabosti a s tím spojených sociálních a kulturních kódů. Jejich součástí jsou také sexualita a genderové typy. V rámci koncepce tohoto čísla se zajímáme o autorské a fotografické projekty, kde je výrazně přítomen lidský organismus a nahota, někdy jako předmět, jindy jako prostředek k podnícení diváka a kritickým úvahám o současných politických, kulturních, sexuálních, genderových a sociálně-ekonomických otázkách.
#41 postdigitální fotografie — Profily
Filip Láb

Filip Láb, který nečekaně a předčasně zemřel v květnu 2021, byl nejen výrazným teoretikem fotografie a pedagogem, ale patřil také ke generaci umělců, kteří se vyrovnávali s proměnou politických polarit i s radikálními změnami fotografického paradigmatu…
Read more#41 postdigitální fotografie — Profily
Jonas Bendiksen

Publikace The Book of Veles proslula jako fenomén nejen ve světě fotoknih, ve kterém se bleskurychle rozšířila, ale stačila proniknout i do mainstreamu, čímž přispěla do debaty o současné povaze fotografie…
Read more#41 postdigitální fotografie — Profily
Eva a Franco Mattes

Dvě instalace umělecké dvojice Evy a Franca Mattesových z nedávné doby – Personal Photographs (2019) a Nostalgia May 3, 2021 (2021) – nás vzývají, abychom se na fotografie a jejich autory dívali stejnou optikou, jakou je vnímají dnešní online platformy…
Read moreOchutnávka z čísla 40
#41 postdigitální fotografie — Profily
Agnieszka Sejud

Polská autorka Agnieszka Sejud vystudovala vedle práv ve Vratislavi také Institut tvůrčí fotografie FPF SU v Opavě. Má tedy fotografické vzdělání, ale ve své práci se prezentuje spíše jako vizuální umělkyně a aktivistka, často jako členka uměleckého dua KWAS, které tvoří společně se svou spolužačkou z ITF Karolinou Wojtas…
Read more#41 postdigitální fotografie — Profily
Bára Mrázková

Něco vidíme, nevíme jistě co. Chceme to zjistit, zadáme obrázek do vyhledávače. Něco nám najde, nevíme přesně jak, většinou je to víceméně ono. Vyhledávání pomocí obrázků (nebo přesněji reverzní vyhledávání obrázků) bude většina dnešních uživatelů internetu znát…
Read more#41 postdigitální fotografie — Profily
Sanaz Sohrabi

Byť se to tak může někdy zdát, fotografie neexistují nikdy jen tak samy o sobě. A o těch pořízených strojově nebo pro archivní a dokumentární účely to platí dvojnásob. Jak ukazuje umělecká tvorba Sanaz Sohrabi, obrazy (a ty reprodukovatelné především) jsou součástí mnohdy nechtěných svědectví zapletených do husté pavučiny vztahů…
Read moreContent
- ––– Editorial
- Editorial
- ––– Úvod
- Úvod
- ––– Projekt
- Marie Tučková
- ––– Profily
- Maga Sokałska
- Amalia Ulman
- Tomáš Ruller
- Darina Alster
- Luboš Plný
- Eva Koťátková
- Melanie Bonajo
- Rozhovor Edith Jeřábkové s Evou Koťátkovou
- Neil Harbisson
- Jakub Ra
- Ján Rečo
- Josef Rabara
- Katja Novitskova
- Jordan Wolfson
- Heather Dewey-Hagborg
- ––– Teorie
- "Přítomnost" v nepřítomnosti. Zkušenost performance jako dokumentace
- Tělo propagandy. Studium ukrajinských postupů
- ––– Objevy
- Sasha Kurmaz
- Lenka Glisníková
- Tereza Bonaventurová
- Zuzana Pustaiová
- ––– Recenze
- Peintres photographes
- Karel Otto Hrubý: Fotograf, pedagog, teoretik
- Vojenský deník Josefa Mouchy
- Náhražka originálu nebo něco víc? Poznámky k nové knize o fotografiích a sochách
- Důkazy objevů. Fotografie ve vědě v letech 1839-1939
- Zobrazení bez reprodukce?: Fotografie a performance v českém umění sedmdesátých let 20. století
- ––– Události
- 21. ročník Paris Photo
- ––– Fotograf Gallery
- Trevor Paglen
- Johana Pošová
Archiv
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét