Fotograf Magazine

Alena Kotzmannová

Series of six photographs for theme "Prague / Changes (of perception) of architecture“

To read the entire article you must log in.

Log in

1. Pražské metro, 1999 Tato fotografie svou estetikou nápadně připomíná oblíbené městské momentky 70. a 80. let – odkazuje k tzv. streetfotografiím. Pokus o nadčasový design stanic pražského metra ani cool vizáž zachycené mladé umělkyně s tím nic nezmůže.Metro – atribut infrastruktury velkoměsta, svazuje Prahu pevně s designem doby svého vzniku tak jako další, jinak dominantní stavby. Pro opačný příklad můžeme uvést středověká historická centra měst, jejichž středověkost dominuje snad jen v převedení půdorysu do mapy anebo při pohledu z věže. Každopádně metro je jedním z prvků, který činíměsto metropolí a určuje do jisté míry jeho vnímání jako organismu vyššího řádu. Metro je významná architektura, zneklidňující a zároveň uklidňující možností vstupu do nitra.
2. Staroměstská radnice, 2000? Další fotografie pracující se žánrem městského prostředí.Dobu zde naprosto přesně určuje způsob vyfotografování, který však dekódují jen znalci „žánrových tendencí“. Určující jsou odchylky narušující modernistický a dále v 60. až 80. letech hojně využívaný postup: dramatický záběr ze „žabí perspektivy“ objektu, který je vertikální dominantou – zde však zachycený na horizontální formát; nevhodná světelná situace, kdy je objem centrálního motivu proti klasickým zásadám zploštěn rezignací na vyvážení světel a stínů jednotlivých ploch; celková kompozice jdoucí proti architektuře celku objektu zdůrazňující falický charakter věže. Tento „mužský princip“ doplňuje fotografii číslo 1. V tomto všem se odráží myšlení v umění 90. let. Pointa chybějících ručiček hodinového stroje zde neznamená klišé „zachycování zastaveného času“, ale potvrzování role tehdy masově ustupujícího analogového procesu záznamu na film. Jedinečnost úkazu je vyzdvihována navzdory snadnosti provedení triku manipulací v počítači.

#15 Prague

12