Od Pražského povstání ke generální stávce
Padl v posledních vteřinách války Tibora Hontyho, Totální nasazení Zdeňka Tmeje nebo smějící se Děti na mostě od Dagmar Hochové: fotografie, které se šťastnou shodou okolností nebo, chcete-li, na základě výjimečných formálně-estetických kvalit dostaly do kánonu dějin umění. Díky knize Aleny Lábové můžeme nyní ocenit nejen jejich umělecké kvality, jak tomu je v dějinách české fotografie převážně zvykem. Lábová totiž o fotografii píše v souvislostech historických událostí, politických změn a institucionálních podmínek. Pro absolventy žurnalistky na FSV UK, kde autorka od 70. let působila, jsou informace obsažené v knize možná samozřejmým penzem znalostí potřebných ke státní zkoušce, pro ostatní tento publikační počin představuje důležitý a osvěžující pohled na dějiny fotografického média, které je vším možným, zdaleka ne jen uměním.
V rámcově chronologicky uspořádaném toku informací se Alena Lábová střídavě zaměřuje na autory fotografií, publikační a institucionální platformy a dobovou reflexi novinářské fotografie a komplexně popisuje síť, na jejímž základě se psaly dějiny oboru. Místy dobové texty aktualizuje svými komentáři nebo vyzdvihuje určité pasáže, jako například v případě poválečné produkce Jiřího Jeníčka, na níž si cení především jeho následujícího tvrzení: „Nemá smyslu, aby každý uměl fotografovat, nýbrž má smysl, aby každý uměl fotografii číst.“ Většina referovaných textů se ale v knize obejde bez dalšího komentáře a zvolená metodologie není tím, co by autorka kladla do popředí svého zájmu. Téměř šestisetstránková publikace má převážně informativní charakter a její síla je především v nasbíraném množství konkrétního materiálu, v propojení dějin žurnalistiky se sférou teorie fotografie a institucionálních dějin tohoto média a v šíři časového záběru, který pokrývá období od Pražského povstání až k sametové revoluci.
Lábová, Alena. Česká novinářská fotografie 1945–1989. Praha: Karolinum, 2019. Vizuální kultura. ISBN 978-80-246-3713-6.
#34 archeologie euforie
Skladem
Content
- ––– Editorial
- Editorial
- ––– Úvod
- Úvod
- ––– Projekt
- Matyáš Chochola
- ––– Profily
- Anetta Mona Chisa a Lucia Tkáčová
- Olof Olsson
- Martin Hrubý
- Svätopluk Mikyta
- Jiří Kovanda
- Christian Lange
- Jan Malý
- Ulrich Wüst
- Dagmar Hochová
- Pavel Jasanský
- Simon Menner
- Marge Monko
- Lukáš Jasanský a Martin Polák
- Chris Niedenthal
- Stephanie Kiwitt
- ––– Rozhovor
- Tomáše Pospěcha s Vladimírem Birgusem, Antonínem Dufkem a Miro Švolíkem
- ––– Teorie
- Lidské měřítko
- Vilém Flusser
- ––– Objevy
- Viktor Kopasz
- Jakub Geltner
- Gigi Cifali
- ––– Recenze
- Dialektika tvůrce montáží
- Aperture Conversations: 1985 to Present
- Od Pražského povstání ke generální stávce
- Vidět sochu znamená znovu ji stvořit
- Magie zmnoženého obrazu
- ––– Události
- Jubilejní Rencontres d'Arles
- Mimořádné výročí
- ––– Fotograf Gallery
- Markéta Othová
- Bastian Schwind
Archiv
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét