Fotograf Magazine

Kateřina Držková

Digitální anamorfózy

Roku 1969 vykopal Jan Dibbets do trávníku díru ve tvaru nepravidelného lichoběžníku. Poté ji z určitého úhlu vyfotografoval – tak, aby na výsledném snímku vypadala jako čtverec (Perspektivní oprava: čtverec v trávě, Vancouver 1969). Snímek působí na první pohled jako montáž: na fotografii trávníku nalepený čtverec fotografie hlíny. Bližší pohled však prozrazuje ve vykopané jámě vržené stíny a provázek vymezující vyhloubenou plochu. Dílo je součástí rozsáhlejšího souboru „Perspektivních oprav“ (konec 60. – počátek 70. let) pohrávajícího si s převodem trojrozměrného prostoru do plochy prostřednictvím monokulárního aparátu. Perspektivní zkreslení, k němuž při tomto převodu nutně dochází, lze předjímat a využít.

Chcete-li si přečíst celý článek, musíte se přihlásit.

Přihlásit