Jan Nálevka
Nové pojetí pokroku
11. 3. 2016 – 8. 4. 2016
V trojici realizací Nálevka vychází ze svého přirozeného zájmu o předválečnou levicově orientovanou uměleckou avantgradu, dobové utopické vize blízké budoucnosti a v neposlední řadě funkcionalistickou moderní architekturu.
Východiskem pro práci s názvem Fragment (2015) se stal cyklus koláží architekta a teoretika Jiřího Krohy Sociologický fragment bydlení (1932). Nálevku zajímá nejen sociální inženýrství a Krohovo stoupenectví tzv. vědeckého funkcionalismu nebo ideologické řešení otázky bytové krize 30. let, ale také princip formálního zpracování zmíněné prezentace založené na obrazových montážích kombinovaných s textem. Knižně vydaný soubor ze 70. let Nálevka oxeroxoval na běžný kancelářský papír formátu A3 a ručně překreslil pro autora typickou kresbou odvozenou ze standardního čtverečkovaného papíru – zde se odehrává zásadní moment práce založený na vrstvení významových ploch.
V novém souboru kreseb Forma následuje normu (2016) se Nálevka pomocí dekonstrukce čterečkované sítě, definované formátem papíru A4, pokouší interpretovat myšlenku založenou na důsledném uplatnění horizontály a vertikály v architektuře, pomocí které lze docílit stylu negujícího individualismus ve prospěch kolektivismu (Oskar Schlemmer o Theo van Doesburgovi, 1922). Autor vystihuje práci takto: „Cílem bylo vytvořit kresby morfologicky na pomezí architektury a formuláře.“
Závěrečná série za sebou řazených videosekvencí diváka vrací zpět do prostředí české předválečné avantgardy, překvapivě zprostředkovaného estetikou současných reklamních obrazů. V instalaci s názvem Prací samočinných strojů k volnému času, ke kultuře hmotné i duševní, k lidskému zdokonalení, ozdravění, uklidnění, zvnitřnění a oproštění v osvobozené, zachráněné, obnovené a nově vytvářené přírodě renaturalizovaných krajin (2013) cituje Nálevka diagram, který je součástí obrazové přílohy teoretické práce českého avantgardního architekta Ladislava Žáka Obytná krajina (Praha 1947).
Závěrem zmíním podtitulek z úvodního panelu Krohovy koláže použité ve výstavě, který hezkým způsobem vystihuje vystavujícího autora – „člověk pracující hlavou i rukou“.
#28 cultura / natura
Skladem
Content
- ––– Profily
- Barbora Fastrová
- Josef Václav Staněk
- Peter Bartoš
- Jakub Skokan & Martin Tůma
- Martin a Osa Johnsonovi
- Pavel Sterec
- Asunción Molinos Gordo
- Adam Vačkář
- Simone Nieweg
- Petr Košárek
- Ferdinand Bučina
- Michal Kern
- Claudiu Cobilanschi
- Bill McDowell
- Lukáš Kubec
- Z projektu Ralsko
- ––– Rozhovor
- Rozhovor Mariany Serranové s Philippem Descolou
- ––– Teorie
- Způsoby vidění, způsoby figurace
- Epilog: Spektrum možností
- ––– Objevy
- Tricia Gahagan
- Jason Larkin
- Beatrix Reinhardt
- ––– Recenze
- Miloš Spurný
- "Tajemné kouzlo práce fotografovy neleží v červeném přísvitu temné komory,"
- Dokument v rozšířeném poli
- Geoffrey Batchen: Osvity Umění bezkamerové fotografie
- Josef Sudek coby manýrista
- Elemental - Přinese lidový aktivismus změnu?
- ––– Události
- Zemřel Adama Holý
- 47. ročník fotografického festivalu v Arles
- Fotofestival Zingst
- ––– Fotograf Gallery
- Jan Nálevka
- Tereza Kabůrková
Archiv
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét