Fotograf Magazine

Veronika Daňhelová & Karla Hostašová

Sen o nahotě na veřejnosti

Sny, ve kterých se procházíte na veřejnosti nazí, jsou velmi časté. Ukazují na vaši nejistotu a zranitelnost. Ale pokud se nazí cítíte ve snu dobře, značí sen spíš touhu po erotice nebo také ocenění vašich schopností. Uveřejněno na webových stránkách NCB – Neocybernetic Laboratories spol. s r.o.

 

Slovo erotika a se v posledních letech stalo všudypřítomnou součástí veřejného života. V komerčním světě reklam erotické náznaky a podtexty prodávají pochybné zboží a její nálepkou je označena kdejaká vulgární produkce. Pojem erotika ztratil svůj původní význam, stejně jako nahota, která je nám servírována v tak hojném množství, že ji nejen nestíháme odmítat, ale ani před ní nedokážeme utéct.

Kvantita fotografií lidského těla a genitálií je pro diváka unavující ve velké míře z důvodů určité odosobněnosti. Tělo se stalo předmětem. Nevidíme svlečeného konkrétního člověka, pouze fyzickou variantu muže nebo ženy s prázdným výrazem v obličeji, nebo v horším případě jen grimasu, která má vyjadřovat vzrušení nebo sexuální prožitek.

Přesto nadále existují fotografie, na nichž funguje nahota v jiném smyslu, a právě soubor fotografií Veroniky Daňhelové a Karly Hostašové Když vánek opře své prsty o naše vnady je toho ukázkou. Fotografický soubor Když vánek opře své prsty o naše vnady vznikl v Derby, kde autorky Veronika Daňhelová a Karla Hostašová strávily půl roku.

Vzdálenost mezi jejich domovem v Čechách a anglickým městem Derby nebyla velká, přesto jakoby se jednalo v jistém smyslu o dva rozdílné světy. Tento „nový svět“, cizí prostředí ovlivňuje naše chování, jakkoli si to nechceme připustit. Identita spojená s minulostí a zázemím se rozplývá a nezbývá než obhájit sami sobě svou totožnost. Veronika Daňhelová a Karla Hostašová vidí své místo v seriozním anglickém prostředí tak, jak jej vyjádřily s lehkostí a vtipem ve svých akcích zaznamenaných na jejich fotografiích.

Podstata jejich fotografií je v jednoduchosti, kterou aniž by si ji v momentě focení uvědomovaly, sdělují své pocity. Jsou to pocity nepatřičných a nezapadajících bytostí potulujících se po okolí, které čím více zkoumají, tím více se mu odcizují. Nahota ve fotografiích Veroniky Daňhelové a Karly Hostašové zajisté na první pohled působí eroticky. Erotika přítomná ve fotografiích nehraje ale úlohu zásadní. Autorky se totiž na fotografiích odhalují mnohem osobněji. Jejich zranitelnost a nejistotu střídá drzost a neexistuje lepší způsob, jak popsat místo, kde rostou nádherné platany.

Silvie Milková