Jiří Poláček
Nejen Smíchov
Několik snímků Jiřího Poláčka otiskl časopis Fotograf v čísle 15, vydaném pod hlavičkou Praha. Umělec zemřel nedlouho po loňských sedmdesátinách a Fotograf Gallery uvedla jeho vůbec první retrospektivu. Připravil ji Pavel Vančát a je dobře, že s exponáty nešetřil. V trojici komorních prostor se mu jich podařilo zpřístupnit poměrně značné množství, výstavní síně však nepůsobily zahlceným dojmem. Tam, kde se to nabízelo, dostalo přednost původní zpracování negativů (a byly tedy předvedeny historické unikáty). Vesměs se ovšem jednalo o věci z pozůstalosti (včetně pozdějších pozitivů z barevných materiálů). Kurátor zavrhl chronologické uspořádání archivní sondy, nicméně určitou logiku prohlídce propůjčil. Stalo se jí postupné odhalování uzavřených etap tvorby. K orientaci sloužil průvodní list se stručným výkladem osudů díla, s popisky a datacemi. Ryze fotograficky působící instalace tím získala tajenku a diváci si tak mohli lépe uvědomit její objevnost.
Poláčkovo dílo není tesané z jedné látky. Jeho počátku dominovalo severoamerické pojetí realismu doložené tvorbou z přelomu 60. a 70. let. Zkušenost z fotožurnalistického kursu Kalifornské univerzity v Los Angeles neodezněla ani po návratu z USA (1972). Následovala studia na katedře fotografie FAMU (1974–1978) a kolegiální přátelství s Janem Svobodou, jež se rovněž neobešlo bez jistých vlivů, zvláště patrných v cyklu Odrazy (1975–1976). I když je Poláček ponejvíce znám spoluautorstvím portrétní knihy Český člověk (1997), osobně se prosadil městskými panoramaty a hlavně pak vynikl brutálními záblesky ozvláštňujícími zanedbané scenerie rodné Prahy. Navzdory názvu výstavy Jiří Poláček – Nejen Smíchov vyzněl jako těžiště pozůstalosti Noční Smíchov první poloviny 80. let.
#29 kontemplace
Skladem
Content
- ––– Profily
- Jan Svoboda
- Miloš Šejn
- Jan Hudeček
- Petr Faster
- James Welling
- Zbigniew Dłubak
- Mary Ellen Bartley
- Clare Strand
- Martin Vongrej
- Tereza Kabůrková
- Ján Kekeli
- Polina Karpova
- Matěj Skalický
- Jáchym Myslivec
- Viktoria Binschtok
- ––– Teorie
- Stieglitz/Ekvivalenty
- ––– Portfolia
- "Jiná noční obloha": vidění a protividění
- ––– Objevy
- Schinster
- Rudolf Skopec
- Hilla Kurki
- ––– Recenze
- Julius Neubronner
- Libuše Jarcovjáková - Kniha života
- Surrealismus a fotografie v Československu. Na jehlách těchto dní
- Artpress - rozhovory o fotografii
- Člověk Havel
- Baňkovy reflexe (a potřeba střetu zájmů)
- Fotografe ve věku své technické reprodukovatelnosti a její přesahy
- Július Koller - One Man Anti Show
- ––– Události
- Paris Photo 2016
- Dějiny evropské fotografie 1900-2000
- ––– Fotograf Gallery
- Daniel Steegmann Mangrané
- Jiří Poláček
- Rafani
- Václav Stratil
Archiv
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét