Jan Hudeček

Mezi surrealismem a meditací

Většina autorů výrazných v 80. letech, o kterých jsme po roce 1989 přestali slýchat a dnes jsou pozapomenutí, se začala intenzívně věnovat reklamní fotografii nebo nenašla způsob, jak se zorientovat a prezentovat svou práci v nových poměrech. Jan Hudeček nedostal příležitost ukázat, jak by se jeho tvorba vyvíjela dále v novém společenském klimatu. Zemřel náhle a tragicky. V srpnu 1989 ve svých třiatřiceti letech byl oloupen a brutálně zavražděn náhodným stopařem. Jeho tvorba tak zůstala náhle přerušena, jako tomu bylo o několik let dříve u Jána Pavlíka nebo nedávno zemřelého Adama Holého.

Jan Hudeček absolvoval pražskou Střední průmyslovou školu grafickou (1976) a FAMU (1982). Byl spolužákem a dlouholetým kamarádem fotografa Aleše Kuneše a grafického designera Otakara Karlase. S oběma také často spolupracoval. Soustředil se na statickou fotografii. Poučen skupinou F/64, kladl důraz na velkoformátový verismus a projevoval respekt k technickým možnostem fotografie.

Tomáš Pospěch

Chcete-li si přečíst celý článek
Fotograf Magazine #29

Jan Hudeček, autoportrét s oblečením, 80. léta
Jan Hudeček, společný portrét s Alešem Kunešem, výstava Diarchie, 1988
Jan Hudeček,
Jan Hudeček, bez názvu, pol. 80. let, barevná fotografie, 13,9 × 20,4 cm, se svolením Uměleckoprůmyslového musea v Praze
Jan Hudeček, bez názvu, 1984, černobílá fotografie, papír s emulzí, 28 × 35 cm, inv. č. F 3778, se svolením Muzea umění v Olomouci
Jan Hudeček, Židle, 1984, černobílá fotografie, papír s emulzí, 28 × 35 cm, inv. č. F 3779, se svolením Muzea umění v Olomouci
Jan Hudeček, bez názvu, 1984, bromostříbrná fotografie, 22,5 × 15,5 cm, se svolením Uměleckoprůmyslového musea v Praze
Jan Hudeček, z cyklu Autoportrét, 2. pol. 80. let