Fotograf Magazine

Juliane Eirich

zvědavost z povolání

Pláž je místem hluku a shonu: děti pobíhají mezi mořem a svými rodiči, nebo si hrají v písku. Dospívající mládež si užívá volného času a poslouchá hudbu, pláží křížem krážem brouzdají prodavači, nabízející nápoje, občerstvení či suvenýry. Ale takhle to tu vypadá pouze přes den. V noci se pláž vyprázdní a zavládne tu ticho a klid. Zmatek a vřavu stovek či tisíců lidí užívajících si slunce vystřídá metodický pořádek. 

Na snímcích Juliane Erichové ze souboru Nightwatch (Noční hlídka) vytvořených v r. 2004 v Miami vidíme opuštěné místo, s plážovými schůdky vyskládanými do geometricky přísných sloupců; bouda plavčíků připomíná kosmickou loď, která přistála v písku. Záměrem mladé německé umělkyně je ukázat „podivnou krásu míst, jimž obvykle nevěnujeme pozornost.“ Její práce se zabývá vztahem mezi člověkem a místem, usiluje o zachycení reálných prostředí každodenního života, i těch, která působí uměle. A vskutku, díváme-li se na snímky z Noční hlídky i dalších autorčiných souborů, jsme nuceni často poopravit či zcela změnit náš navyklý způsob vnímání. Ve svých pracích Eirichová ráda zachycuje kontrasty „dne a noci, hluku a ticha, zaplněnosti a prázdnoty.“

Chcete-li si přečíst celý článek, musíte se přihlásit.

Přihlásit

ze série Noc v Bavorsku
ze série Noc v Bavorsku