Thierry Geoffroy / Colonel
Trenér uvědomělosti
Znepokojující otázky i konstatování, které prezentuje napsané na turistických stanech umístěných ať již v galerijním, či veřejném prostoru, se staly jedním z poznávacích znamení aktivistického dialogu, jež se svým publikem vede Thierry Geoffroy. Podobně jako celá řada jeho dalších, naopak živých participativních aktivit, všechny tyto apely a snaha o komunikaci směřují především k tříbení kritické uvědomělosti všech recipientů.
Nečekaný všezahrnující krizový stav a s ním spojené přepsání společenských paradigmat byl pro naše každodenní životy asi mnohem větším šokem než samotná akutní hrozba virové infekce. Neméně zaskočený a dočasně paralyzovaný byl i svět současného umění,
a i když následně umělecká komunita začala hledat cesty za novými možnostmi své další existence, na skutečné odpovědi a řešení si ještě budeme muset dlouho počkat.
Při pohledu na tvorbu dánsko-francouzského umělce Thierryho Geoffroye, zvaného „plukovník“, se nedá nezeptat se, nakolik byl touto šokovou situací zaskočen právě on.
Již v jedné z mnoha svých intervencí do galerijních institucí, realizované v mannheimské Kunsthalle, postavil v blízkosti slavného Manetova obrazu Poprava císaře Maxmiliána stan popsaný nápisem „Nouzová situace nahradí současné“. Po chvilce hledání jsem skutečně zjistil, že i během letošní krize již tento specifický formát pohotově využil také jako způsob intervence do veřejného prostoru v Kodani, kde se objevily stany s nápisy jako „Instituce se musí připravit na nouzové situace“ (před zavřenou kodaňskou Národní galerií) či „Můžeme znovu otevřít, aniž bychom měli otevřeno?“. Ostatně v rámci své tvorby pohybující se na poli institucionální kritiky se autor otázkou neustálého bystření kritického myšlení a schopností reagovat na akutní situaci zabývá neustále. Ať již je to formát akcí nazvaný Awareness muscle využívající kolektivní fyzické aktivity, například běh, spojené s diskuzí, nebo projekt Emergency room, realizovaný v ředě různých galerijních institucí, stimulující neustálý kooperativní tvůrčí proces zapojených umělců, a především zase jejich schopnost rychlé tvůrčí reakce na aktuální situaci. Jeho sociální projekty jsou v tomto ohledu většinou organizované a distribuované ve formě „televizního formátu“, tedy na základě licenční smlouvy určující přesnou organizaci akce, její architektonické řešení i pravidla hry. Sám umělec svou tvorbu kategorizuje, vlastně v návaznosti i na Beuysovo aktivistické chápání sociální plastiky, do tzv.„Format Art“, tedy do různých „formátů“, určujících svou strukturou svůj význam. I když řada jeho oblíbených aktivit v současné krizové situaci nepřipadá v úvahu, třeba kolektivní „Critical Run“, při němž probíhá diskuse nad aktuálními kulturními, sociálními a politickými tématy, či putovní aktivistická platforma „Biennalist“, realizovaná jako diskusní reflexe v rámci řady bienálí či documenty, svými nejnovějšími realizacemi Thierry Geoffroy jen potvrzuje, že na kritický stav posledních měsíců se svou vlastní tvorbou připravil více než dobře.
THIERRY GEOFFROY je v Kodani působíci dánsko-francouzský umělec, který ve své tvorbě ohledává možnosti uvědomělé kritické reflexe nejen současného umění, ale také zásadních společenských témat. Jeho aktivity pohybující se v oblasti institucionální kritiky jsou typické svou snahou o aktivní zapojení publika či dalších participujícíh umělců.
VIKTOR ČECH je kritik, teoretik a kurátor současného umění, mezi jehož hlavní oblasti zájmu se řadí performativní tendence a mezioborové přesahy v aktuální umělecké situaci a který pedagogicky působí na KVV Pedf Univerzity Karlovy v Praze.








#36 Nové utopie
Skladem
Content
- ––– Intro
- Nové utopie
- ––– Téma
- Revize vize aneb Utopie 21. století
- ––– Projekt
- Markéta Magidová
- Lenka Glisníková
- Romana Drdová
- ––– Profily
- Thierry Geoffroy / Colonel
- Apart
- Futurefarmers
- Kiluanji Kia Henda
- Jiří Kroha
- Nomadic State
- Ruth Beale
- Hazel Larsen Archer
- ––– Rozhovor
- Commoning za časů koronaviru
- ––– Wanted
- Natália Trejbalová
- Hanna Samoson
- Polina Davydenko
- ––– Teorie
- Utopie - Antiserotonin
- ––– Události
- Zápasy s novými kontexty
- ––– Profil instituce
- Banská St a nica
- ––– Výstava
- Objekty znovu nalezené v záblescích
- ––– Recenze knih
- When Fact Is Fiction: Documentary Art in the Post-Truth Era
- Klimatická kríza
- Artalk Revue: Návrat
- Návrat do budoucnosti
- Kyberfotografie: Neprůzračné médium a technologický realismus
- Geologie médií
- ––– Autorské knihy
- The First March of Gentlemen
- Pillars of Home
- Digitální █████ - etnografický slovník
- Plane Dreams
- Semiautomatic Photography
- Evokativ
Archiv
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét