Martin Vongrej
Čekání na konečnou přítomnost v nepřítomnosti
3. 10. – 31. 10. 2014
Martin Vongrej má schopnost dobře volit prostředky pro vyjádření svých myšlenek. Mírou nasazení pro vyslovení se je porovnatelný s českým generačním protějškem Matyášem Chocholou, který rovněž umí zinscenovat esotericky únosný zážitek, ale na rozdíl od Matyáše vychází Martin ze silné slovenské konceptuální tradice.
V případě, že neznáme název výstavy a autorskou interpretaci, působí jeho poslední instalace ve Fotograf Gallery uvolněně, bez zvláštního intelektuálního nároku, který s přečtením názvu výstavy mizí. Na druhou stranu z titulu vyplývá důvěryhodná snaha vyjádřit všeobsažnost, stejně jako v Martinově doprovodném komentáři k výstavě.
Prostřednictvím nenáročných nosičů se snaží porozumět různým skutečnostem. Do prostorové instalace zapojil kresbu, fotografie černobíle vytištěné na kancelářské tiskárně opatřené euroobalem, provázek, matrace, prostěradlo a dvě zvětšeniny. Ačkoli se obecně snaží udržet určitou rovnost mezi jednotlivými prvky, osobní kánon podrobený esoterickým vzorcům mu to nedovoluje a objevují se u něj centrální motivy. V případě této výstavy to bylo sbíhání přímek, jejich následné křížení a opět kruh. Průnik vědomí a nevědomí asociovaný křížením chtěl zpřítomnit spánkem. Zamýšlel otáčet matraci podle významového vzorce, který si zaznamenal mezi bděním a spánkem. Měl v plánu čtyřikrát usnout v průběhu jednoho dne instalace výstavy.
#25 populární hudba
Obsah čísla
- ––– Backstage
- Petr Hlaváček
- Václav Tvarůžka
- ––– Publika
- Stefan Ruiz
- ––– Hudebníci jako fotografové
- Mardoša
- ––– Produkce
- Christian Patterson
- Michael Schmelling
- Andrew Thomas Huang
- Jason Evans
- dis
- ––– Role fotografie v konstrukci hvězd
- Anton Corbijn
- Jan Ságl
- Björk, evoluce
- ––– Projekt
- Chaos je dominantní silou ve světě
- Nutné zlo
- Některé usvědčující fotografie
- Groupe Guma Guar
- ––– Teorie
- Fotím, co slyším
- Fotografie a fonograf: kořeny indexického paradigmatu
- ––– Recenze
- This Place
- Nenápadný půvab teorie
- Lokální a globální Brněnská avantgarda
- Vztah fotografie a umění v praxi
- Joan Fontcuberta
- ––– Události
- The AIPAD Photography Show New York 2015
- Nová filosofie fotografie
- ––– Fotograf Gallery
- Jesper Alvaer, Isabela Grosseová
- Marianne Vierø
- Martin Vongrej
- Filip a Matěj Smetanovi
- ––– Objevy
- Kamila Stehlik
- Marija Mandić
- Tanya Traboulsi
- ––– Na pódiu
- Mardoša
- Anton Corbijn
- Jan Ságl
- Björk, evoluce
- ––– Před pódiem
- Stefan Ruiz
- ––– Za pódiem
- Dušan Tománek
- Christian Patterson
- Petr Hlaváček
- Radek Brousil
- Michael Schmelling
- Václav Tvarůžka
- Andrew Thomas Huang
- Jason Evans
- dis
Archiv
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét