Fotograf Magazine

1936: pražské dostaveníčko /historie/ fotografie se strukturalismem

„Sklon k osamostatnění znaku od předmětu […] je směrodatnou snahou celého nového umění, které vystoupilo jako antithesa naturalismu.“
Roman Jakobson1

 

Spolek výtvarných umělců Mánes se v polovině 30. let významně zasadil o zvýšení pozornosti vůči moderní fotografii. Loni to znovu připomenul Antonín Dufek v česko-anglickém katalogu výstavy Fotografie jako umění v Československu 1959–1968. Nevyhnul se však podcenění tuzemského dění při jeho konfrontaci s mezinárodním kontextem. „V souvislosti s deklinací ilustrovaných časopisů,“ napsal vedoucí oddělení fotografie Moravské galerie v Brně, „pronikly brzy momentky do výstavních síní, kde musely být vnímány jako originální díla (zatímco Steichen a jeho následovníci koncipovali své výstavy spíše jako zvětšené ilustrované stránky časopisů).“2 „Neplodnost Steichenova konceptu byla okamžitě zřejmá několika intelektuálům, např. Rolandu Barthesovi (Mythologies, Seuil 1957).“3

Chcete-li si přečíst celý článek, musíte se přihlásit.

Přihlásit

Josef Sudek, V parku, 1926
Jaromír Funke, z cyklu Čas trvá, 1932

#1 Portrét

80 

Není skladem