Fotograf Magazine

Felix Gonzales-Torres

„Umění je tou nejúčinnější zbraní proti mučení.“ (G. B. Shaw*)

„Sdružení lidí postižených AIDS 1985 Policejní násilí 1969 Oscar Wilde 1985 Nejvyšší soud 1986 Harvey Milk 1977 Pochod na Washington 1987 Nepokoje ve Stonewall 1969“

Výčet jmen a událostí implicitního významu. Pro mě – který jsem hetero, narozený 1975 a žijící v Londýně – je kromě Oscara Wildea jediným dalším známým záchytným bodem postava Harveye Milka. Příběh tohoto prvního, otevřeně homosexuálního muže, jenž byl v Kalifornii zvolen do veřejného úřadu, znám ovšem ze stejnojmenného filmu Guse Van Santa.

Stejná slova, vytištěna bílými písmeny na černém billboardu, tyčícím se ve výšce na Sheridan Square [ref]Billboard na Sheridan Square byl připomínkou 20. výročí nepokojů ve Stonewall v roce 1969. Ty byly odpovědí na neutuchávající policejní razie po nočních klubech a gay- friendly zařízeních v Greenwich Village a nakonec otevřely cestu organizovanému hnutí za občanská práva gayů.[/ref]  v New Yorku v roce 1989, tehdy musela u kolemjdoucích vyvolávat docela odlišnou reakci. Zpráva, lakonická ve svém zdánlivě nahodilém uspořádání jmen a událostí a anonymně adresovaná veřejnosti, je emfatickým projevem vzteku.[ref]Vyjadřovat názor jako anonymní člen komunity nebylo neobvyklou formou komunikace v rámci uměleckého aktivismu 80. let. Navazujíc na radikální estetiku a strategie předchůdců, jako byla The Art Workers’ Coalition (Koalice umělců), aktivní během války ve Vietnamu, ACT-UP (AIDS Coalition To Unleash Power), složená z různých uměleckých uskupení v roce 1987, produkovala plakáty a distribuovala předělané reklamy a novinové stránky, aby jimi burcovala do akce.[/ref]

*  Citát z dopisu, kterým v roce 1989 americké ministerstvo zahraničních věcí zvalo umělce, aby se zúčastnili jejich programu výstav Umění na ambasádách.

To read the entire article you must log in.

Log in

Bez názvu (Klaus Barbie s rodinou), 1988, C-print, puzzle v plastovém sáčku, 19 x 24 cm, edice 1/3, 1 autorský tisk a 2 dodatečné autorské tisky, © The Felix Gonzalez-Torres Foundation, Courtesy of Andrea Rosen Gallery, New York
Bez názvu (L.A.), 1991, zelené bonbony jednotlivě balené v celofánu, neomezené množství. Celkové rozměry se liší v různých instalacích. Ideální váha: 22,7 kg (50 liber), © The Felix Gonzalez-Torres Foundation, Courtesy of Andrea Rosen, New York