Fotograf Magazine

Jakub Nepraš

Záleží na odstupu

Multimediální sochař Jakub Nepraš se během uplynulého desetiletí zařadil mezi mezinárodně nejvyhledávanější umělce českého původu. Od dokončení přelomové animace Babylon Plant (2006) v závěru studií na pražské Akademii výtvarných umění v Praze kontinuálně rozvíjí koncept kombinace materiálového prostorového objektu a video textury.

Kořeny inspirace k videoskuplturám lze stopovat do Neprašova dětství a k pozdějším sympatiím k tekno kultuře. Jako chlapec začal osidlovat stromy na pozemku přiléhajícím k rodinné chalupě a zprvu spontánní touha po architektonických strukturách mezi kmeny a větvemi se přenesla jednak do obnovení této činnosti v dospělosti a pořádání pověstných komunitních tree parties, jednak do námětů kreseb a počítačových koláží z doby, kdy byl posluchačem umělecké školy. Tekno kultura zase Nepraše ovlivnila praktickou aplikací ambice na sblížení technologii a přírody. Přinejmenším názvem videoskulptury Ayahuasca (2007) upozorňuje také na význam psychedelické zkušenosti.

Chcete-li si přečíst celý článek, objednejte si
#23 umělé světy

Ayahuasca, 2007, 2minutová smyčka, rozměry od 250 cm do 5 metrů, videokoláž, projekce na plexisklo
Krajina, 2012, videoskulptura, smyčka dlouhá 3 min 15 s, 250 x 400 x 100 cm