Łukasz Gorczyca je nejen historik umění, kurátor a galerista, ale i zanícený sběratel polských socialistických pohlednic. O jeho pohledu na „socmoderní“ architekturu, volný čas a turistiku prizmatem pohlednic a o proměnách socialistického elánu a étosu s ním debatoval Pavel Vančát…
Fotofestival Lodž si vybudoval na mezinárodní scéně výjimečné postavení. Jaké byly jeho začátky a původní vize a jak se transformoval v průběhu uplynulých dvou desetiletí jsme se zeptali Krzysztofa Candrowicze, spoluzakladatele a člena programového týmu festivalu…
Americká umělkyně Lynn Hershman Leeson patří mezi průkopnice novomediálního umění. Její samostatná výstava je prologem 13. ročníku Fotograf Festivalu s názvem Hypertension23 a jeho stejnojmenné skupinové výstavy ve Veletržním paláci Národní galerie Praha…
Budeme se bavit o sběratelství z pozice galeristy a z pozice fotografa-umělce. Tyto dvě množiny mají určité styčné body, v nichž se vzájemně prolínají. Také by mě lákalo vytvořit jakýsi stručný přehled pro člověka, který by se v dané tematice chtěl více zorientovat…
Můžou nám méně typické způsoby lidského myšlení pomoci pochopit umělou inteligenci? Proč je důležité mít empatii k odlišnosti a novým druhům subjektivity? V čem je rozum chápaný z lidské perspektivy limitující? Jak se vzájemně utváří člověk a technologie? Lze oddělit myšlení a cítění? Je automatizace práce hrozbou, nebo nadějí? S teoretikem Palem Fabušem jsme si povídali o neurodiverzitě a umělé inteligenci…
Když jsem byl osloven pro rozhovor s Pavlem a Markétou ohledně vzniku časopisu Fotograf, a vůbec bilancování dvaceti let jeho existence, byl jsem chvíli zaskočen, ale bral jsem to jako výzvu, jako přirozený sentiment, který je dobré vyventilovat…
V polovině června 2022 jsem navštívila půvabný komorní fotografický veletrh Photo Basel, který se koná během veletržního týdne Art Basel. Tahle akce rozhodně stojí za návštěvu, protože její pořadatelé volí jiný přístup, než známe odjinud…
Jiří Poláček patřil díky svým fotografiím Prahy i projektu Český člověk k nejzajímavějším tvůrcům 70. a 80. let. Po několika letech strávených ve fotolaboratoři ČTK se roku 1981 vydal na dráhu fotografa na volné noze a spolu s manželkou Blankou a synem Jiřím zformovali během následujících dekád jedno z nejúspěšnějších studií soustředících se na gastronomickou fotografii v Čechách…
Co znamená, že je obraz pohyblivý? Jak můžeme prostřednictvím fotografického zachycení stop radioaktivity vejít do kontaktu s ne-lidskou časovostí? A co mají digitální obrazy společného s Alenkou v říši divů? S Olgou Moskatovou, teoretičkou médií, která nedávno přijela do Prahy, aby tu na FAMU přednesla příspěvek na konferenci Reconsidering Cameraless Photography, jsme si povídaly o koexistenci nesrovnatelných časových měřítek a o roli „více než lidských“ aktérů v rámci produkce obrazů i o její nedávno vydané antologii Images on the Move…
Jak se naladit na různé žánry lidství tak, že se zastavíme a zaposloucháme, místo toho abychom jim pouze „dávali hlas“? Co to znamená mít zranitelné tělo? Můžeme se prostřednictvím pochopení vlastní zvířecí podstaty naučit rozpoznávat, jak kapitalistická ekonomika vykořisťuje mimo-lidská těla? V tomto rozhovoru dvojice Gustafsson & Haapoja představuje své monumentální audiovizuální dílo Becoming, prezentované na 11…
Fragment rozhovoru Anny Daučíkové s Ateliérem nové estetiky Katedry fotografie na FAMU záměrně opomíjí přímou vazbu na dílo umělkyně a zaměřuje se na uchopení konceptuálních a politických výcho-disek její praxe, v přímé návaznosti na jednotlivá témata vydání časopisu Fotograf, které právě držíte v rukou…
Podle Organizace spojených národů v příštích třech desetiletích zemřou 2,2 miliardy lidí. Mnozí z nich dnes žijí digitální životy, a zůstane tak po nich rozsáhlá sbírka dat. Nejde ale jen o tisíce dokumentů a fotografií, ale také o jejich historii vyhledávání nebo biometrické údaje…
S Karolem jsme se poprvé setkali v únoru 2020, když prováděl skupinu východoevropských kunsthistoriků svou skvělou výstavou v Centru současného umění na Ujazdowském zámku ve Varšavě…
V týdnu mezi 27. dubnem a 5. květnem se Binna Choi a Lydia Matthews sešly prostřednictvím aplikace Zoom ve svých obývacích pokojích v Amsterdamu a Brooklynu…
INSTITUT ÚZKOSTI realizuje projekty, které překračují pomyslnou kategorii umění. Je médiem, které chce nechat zaznít hlasy těch, kteří jinak nejsou slyšet, ať již jde o lidi, nebo zvířata…
Konec 80. a počátek 90. let 20. století mimo jiné přinesl vlnu neobyčejného zájmu Západu o českou a slovenskou fotografii. Už se nikdy neopakovala. Pokusíme se zde nahlédnout, co přinesla…
Ve svých pracích z posledních tří let jsi často narážel na podobná témata v jiných souvislostech. Ať už jde o práci s informacemi, občanský aktivismus, válečné konflikty, nebo zájem o dění na Středním východě…
Jak začal projekt Jennifer Lyn Morone, Inc, jímž jste sama ze sebe
udělala korporaci? Dočetla jsem se, že na Vás měla vliv Snowdenova
odhalení z roku 2013, a tak jste zahájila „protestní projekt“ jako
součást Vašeho magisterského studia…
Kurdistán existuje, ačkoli jej nenajdeme na mezinárodně uznávaných mapách. Kurdská autonomní oblast v Iráku je touto dobou jednou z nejbezpečnějších oblastí v regionu. Před obávanými bojovníky Islámského státu sem již uprchlo více než 2 miliony lidí – Arabů, Křesťanů i Jezídů…
Jako antropolog a myslitel jste často citován v textech, které se zabývají vykořisťováním a katastrofální přístupem ze strany západního světa a tím, jak to vše kontrastuje s pohledem domorodých obyvatel z různých částí světa…
Na titulní straně tohoto čísla uveřejňujeme Vaši autotypii nazvanou Změstaven III (1970, autotypie, papír, 700x500mm, majetek autora), její vznik o jeden den předcházela stejnojmenná akce Z města ven, která se konala ve městě Zvolen a jeho bezprostředním okolí…