Reality Check
V pražském Rudolfinu se od 6. března objevuje výstava, kterou společně uspořádaly londýnská The Photographers‘ Gallery a Britská rada. Výstava je putovní (před Prahou navšívila Lublaň a Londýn a dále poputuje do Krakova a Rigy) a kurátorky Kate Bush a Brett Rogers představují práce šestnácti v Británii žijících umělců (narozených v letech 1964-1979), „jejímž společným jmenovatelem je, že fotoaparát má schopnost transformovat reálnou zkušenost do domény poezie.“ Ve snaze vymezit se proti generaci „mladých britských umělců“ devadesátých let se záběr výstavy pouští daleko více do sociální sféry, pojaté jako odraziště všech problémů současného umění.
Mediálně zřejmě nejatraktivnější autorka k r buxey díly sžíravě balancujícími na hraně popkultury a pornografie, jejichž autobiografické rysy nejvíce vystupují ve videu Negrofilie, které poutavě kombinuje atmosféru blasfemie a smutku. Významově i technicky složitou fotografickou instalaci Universal Cooling within the Everyday Photographic Array (Univerzální chlazení každodenního fotografického souboru, 2000-01) představuje Keith Tyson, loňský držitel prestižní Turnerovy ceny.
Oblíbeným žánrem mnoha vystavujících je bezesporu portrét, ačkoliv modifikovaný prapodivnými způsoby. V Londýně žijící Japonka Shizuka Yokomizo tak rozeslala při přípravě cyklu fotografií Cizinec (1999-2001) dopisy neznámým lidem, které požádala o anonymní pózování v jejich oknech v určitou dohodnutou hodinu. Lesley Shearer podrobovala modely svého cyklu Falling (2001-2002) naopak různým fyzickým i psychickým zkouškám, aby je mohla zachytit ve stavech maximální vyčerpanosti, zatímco Bettina von Zwehl je dodatečně komponovala do renesančně pojatých diptychů. Zajímavé je výrazné zastoupení autorů pracujících s motivy až přebujelé fantazie. Alan Currall nám neodolatelně rozpačitým stylem vypráví, že je ztroskotaný mimozemštan, který se maskuje za umělce, a záhy zas důrazně vysvětluje ubohému malému mikročipu, jak vyhovět všem jeho přáním. Podobnou obrazností se vyznačují i videa, který představuje Saskia Olde Wolbers. Její sedmiminutové video Kilowatt Dynasty (2000) kombinující v obrazově úchvatně celistvém tvaru Star Trek s Dallasem, je vlastně jakousi úchvatně ilustrovanou „sci-fi básni‘. Graham Fagen pak v cyklu Owner of the… (s fantaskní nadsázkou dovedně popisuje kořeny moderních pseudovědeckých mytologií či naopak zkoumá dětskou fantazii zaměřenou na agresivitu a násilí.)
Galerie Rudolfinum se představila dalším převzatým projektem evropské úrovně, již tradičně dopiněným pestrým a bohatým doprovodným programem (více na www.galerierudolfinum.cz). Současné využití videa i fotografie ukazuje stále zřetelněji na rostoucí samozřejmost práce s médii, která umění nejen inspirují, ale v krajních případech s ním i svobodně splývají. Čím nepravděpodobnější výsledky přináší, tím je takové prolínání zajímavější, což tato výstava přesvědčivě potvrzuje.
#2 collective authorship
Archive
- #45 hypertension
- #44 empathy
- #43 collecting
- #42 food
- #41 postdigital photography
- #40 earthlings
- #39 delight, pain
- #38 death, when you think about it
- #37 uneven ground
- #36 new utopias
- #35 living with humans
- #34 archaeology of euphoria
- #33 investigation
- #32 Non-work
- #31 Body
- #30 Eye In The Sky
- #29 Contemplation
- #28 Cultura / Natura
- #27 Cars
- #26 Documentary Strategies
- #25 Popular Music
- #24 Seeing Is Believing
- #23 Artificial Worlds
- #22 Image and Text
- #21 On Photography
- #20 Public Art
- #19 Film
- #18 80'
- #17 Amateur Photography
- #16 Photography and Painting
- #15 Prague
- #14 Commerce
- #13 Family
- #12 Reconstruction
- #11 Performance
- #10 Eroticon
- #9 Architecture
- #8 Landscape
- #7 New Staged Photography
- #6 The Recycle Image
- #5 Borders Of Documentary
- #4 Intimacy
- #3 Transforming Of Symbol
- #2 Collective Authorship
- #1 Face