Každým rokem koncem června švýcarská Basilej kulturně ožívá. Kromě prestižního uměleckého veletrhu Art Basel se zde totiž odehrává jedna z významných událostí zaměřených na současnou fotografii: mezinárodní fotografický veletrh photo basel…
Pokud vůbec někdy existovala konsenzuální hranice toho, jak vymezujeme pravdivost od fikce, pak v dnešním mediálním světě je to něco tak nejednoznačného, že ani nemá smysl po ní pátrat…
Operační systém Windows 98 měl ve své nabídce dnes už klasiku spořičů obrazovek – rozrůstající se 3D potrubí, známé také pod názvem Instalatérova noční můra. Potrubí se objevilo v černé prázdnotě a postupně zaplňovalo celý monitor…
Nepředvídatelný vývoj pandemie covid-19 podnítil v řadě kulturních institucí digitální revoluci, jež však ve většině případů nepřekročila koncepci předpandemického výstavního programu…
Český a slovenský čtenář odpustí, když těm zahraničním na úvod recenze výstavy Skɪ z(ə)m alespoň ve zkratce přiblížíme pořadatelskou instituci. Galerie PLATO v Ostravě, ve třetím největším městě země s významnou průmyslovou historií a nezanedbatelnou sociální a ekologickou zátěží, se totiž v uplynulých letech stala jakýmsi oslňujícím úkazem na nebi české vizuální kultury, jehož pozorování vlévá do žil dávky optimismu, že v Česku lze vybudovat dobře fungující „kunsthalle“…
Výstava Euphoria? představuje změnu systému v Maďarsku a události spojené s tímto obdobím z trochu jiné perspektivy, než na kterou jsme zvyklí: události pozorujeme prostřednictvím osobních výpovědí založených na fotografiích, nebo jimi alespoň doplněných…
„Dnes ráno jsem jako všímavý pozorovatel sledoval zkázu světa, pak jsem se vrátil do práce.“ Tímto citátem z deníku Franze Kafky Louise Fedotov–Clements, zakladatelka a ředitelka festivalu Format, v úvodním textu katalogu ilustruje, jakým způsobem lze chápat zvolené téma letošního ročníku s názvem Forever // now…
Jednou z významných evropských událostí pro nezávislá vydavatelství je květnový Miss Read / The Berlin Art Book Festival v prostorách Haus der Kulturen der Welt. Letos se zde po dobu tří dnů sešlo více jak tři sta nakladatelů, vydavatelů, umělců, etablovaných jmen i zcela nezávislých DIY projektů…
Na začátku června roku 1901 rozkázal hrabě Karel Chotek svým sluhům,
aby jemu i celé rodině zabalili cestovní zavazadla. Výlet do Holandska
plánoval se svou manželkou Adelaide už delší dobu, letovisko Noordwijk
aan Zee už navštívil během svých cest po Evropě dříve…
10. jubilejní přehlídka nezávislých nakladatelství, která proběhla během prvního
květnového víkendu letošního roku, se již podruhé zabydlela v samém srdci
Berlína v budově Haus der Kulturen der Welt…
Zdá se, že Manifesta popadla nový dech. Poslední ročníky (Petrohrad,
Curych) nyní téměř čtvrt století fungujícího putovního bienále se v lehké
křeči pokoušely předefinovat jeho původní misi – tedy pomoc Evropě
po pádu Berlínské zdi – vytvořit novou sjednocenou identitu a ustavit
síť obnovené kulturní výměny…
21. ročník největšího světového veletrhu s fotografiemi ParisPhoto přilákal loni v listopadu rekordní počet více než 64 tisíc návštěvníků. Je to podstatně více než u jeho hlavních konkurentů, newyorské Photography Show, organizované Asociací mezinárodních fotografických dealerů AIPAD, a nového londýnského veletrhu Photo London, jehož první ročník proběhl v roce 2015 po několika neúspěšných pokusech uspořádat v britské metropoli světově významný fotografický veletrh…
Letošní čtrnáctá documenta se odehrála ve dvou geopoliticky výrazně odlišných lokalitách – tradičním Kasselu a nově v Aténách. Ty již nebyly pouhým satelitem, jak tomu bylo v případě Kábulu a Alexandrie na minulém uvedení, ale plnohodnotnou polovinou celé události…
Britský časopis Photographies (vyd. Taylor & Francis) se za deset let své existence etabloval coby jedno z nejvýznamnějších periodik zaměřených na současnou teorii a kritiku fotografie…
Zrozením i skonem Pražan Jan Malý (16. 4. 1954 – 5. 4. 2017) odešel jako poslední z tria přátel, kteří od roku 1982 křísili kdysi oblíbený fotografický žánr, podobiznu celé postavy…
2. července náhle zemřel Adam Holý. V jednačtyřiceti letech byl Adam známý především jako nekonvenční módní a lifestylový fotograf se schopností vtáhnout celebrity do svého specifického vidění i způsobu práce…
Paris Photo už dávno není jenom komerční veletrh. V jeho programu mají stále větší prostor kurátorsky připravené expozice, sympozia, přednášky, přehlídky fotografických knih a stovky autogramiád předních fotografů…
Křest závěrečných svazků Dějin evropské fotografie 1900–2000 se odehrál v listopadu 2016 v prostorách vídeňské Albertiny za účasti desítek historiků, kurátorů a fotografů z mnoha zemí…
Místa uměleckého ředitele nejstaršího fotografického festivalu světa v jihofrancouzském Arles se po delší přestávce, během níž se vystřídalo několik jeho úspěšných i neúspěšných následovníků, ujal opět šéf administrativy agentury Magnum Francois Hébel…
Hlavními tématy letošního 4. mezinárodního měsíce fotografie – Fotobienále 2002 v Moskvě byly „tělo a pohyb“, „děti a dětství“ a „krajina“. Krajinářská fotografie byla zastoupena především řadou výstav v Manéži v těsné blízkosti Kremlu a velkou expozicí v Nové manéži, která představila díla z francouzského Národního fondu současného umění od Alaina Fleischera, Josefa Koudelky a dalších známých tvůrců…
Fred Baldwin a jeho manželka Wendy Watriss, zakladatelé a šéfové houstonského FotoFestu, prvního a stále ještě největšího fotografického festivalu na americkém kontinentu, se nikdy nesnažili získávat enormní počet návštěvníků zařazováním výstav nejpopulárnějších hvězd fotografického nebe…
Letošní 45. ročník fotografického festivalu v Arles, tradičně probíhající po téměř celé léto, už předem budil velkou pozornost. Bylo to totiž naposledy, kdy v jeho čele stál François Hébel…
Redaktoři fotografických časopisů sice pravidelně navštěvují veletrh Photokina v Kolíně nad Rýnem nebo různé fotografické festivaly, ale tam se kvůli nabitému programu zpravidla spíše míjejí, než aby se tam setkávali a vyměňovali si zkušenosti i materiály…
Ačkoliv Londýn patří díky velkému počtu fotografických galerií, pravidelným fotografickým aukcím v proslulých aukčních domech Christie\’s, Sotheby\’s a Bloomsbury, skvělým fotografickým sbírkám v Muzeu Viktorie a Alberta, Národní portrétní galerii nebo Tate Gallery, několika nakladatelstvím specializovaným na fotografickou literaturu a řadě fotografických agentur k předním světovým centrům fotografie, dosud neměl velký fotografický veletrh, který by mohl konkurovat veletrhům v New Yorku, Paříži, San Francisku nebo Los Angeles…
Ačkoliv se moskevské Fotobienále konalo letos na jaře teprve po páté, a zdaleka tedy nemá tak dlouhou tradici jako Mezinárodní setkání fotografie v Arles, Měsíc fotografie v Paříži, Fotografické jaro v Barceloně nebo Fotofest v Houstonu, je už zřejmé, že jde o jeden z největších a nejvýznamnějších fotografických festivalů na světě, který v lecčems – třeba v množství mimořádně kvalitních výstav, v ohromném zájmu diváků i médií i v reprezentativnosti vernisáží a společenských akcí – už své některé starší konkurenty předčí…
Už 35 let uplynulo od roku 1969, kdy fotograf Lucien Clergue se svými přáteli Jeanem Mauricem Roquettem a Michelem Tournierem založili v malém provensálském městě Arles první fotografický festival na světě, inspirovaný divadelním festivalem v nedalekém Avignonu…
Jubilejní 10. ročník Fotofestu Houston proběhl ve znamení nosného tématu Oslava vody/Celebrating Water. Nejvýznamnější fotografický festival na území Severní Ameriky proběhl letos již po desáté…
Loni v listopadu se Paříž opět stala středobodem fotografického světa, protože v ní paralelně probíhal festival Měsíc fotografie (Mois de la Photo) a veletrh Paris Photo. Zatímco veletrh potvrdil, že dnes počtem zúčastněných galerií a návštěvníků, doprovodnými programy, skvělou propagací a hlavně pestrostí a kvalitou představených fotografií předčí svého největšího konkurenta, newyorský veletrh AIPAD, Mois de la Photo bohužel opět ukázalo svůj postupný ústup ze slávy nejvýznamnějšího fotografického festivalu světa…
I když v programu bratislavského festivalu tentokrát nebyla žádná megavýstava, srovnatelná s ohromnou přehlídkou Slovenská fotografie 1925 – 2000 nebo s retrospektivami Salgada, Kleina, Leibovitzové, Witkina, Cartiera-Bressona a Martinčeka z minulých let, organizátoři v čele s Václavem Mackem opět dokázali na loňský listopad připravit atraktivní, byť kvalitativně poněkud rozkolísaný výstavní program, tradičně zaměřený na fotografickou tvorbu ze střední a východní Evropy…
Nekrolog Jana Lukase (10. 8. 1915 v Českých Budějovicích – 28. 8. 2006 v New Yorku) přinesl časopis Fotograf č. 7 (2006). Sté výročí narození autora pětadvaceti fotografických alb (a to nepočítám jazykové varianty, pozměněná vydání ani podíly na kolektivních projektech) připomněla nyní trojice výstav…
Když se před rokem loučil dlouholetý ředitel festivalu v Arles Françoise Hébel na velkolepém závěrečném ceremoniálu v Antickém divadle, vypadalo to, že nejstarší fotografický festival projde radikálními změnami a jeho budoucnost je nejistá…
Druhé největší polské město Lodž (Łódź) je plné kontrastů. Na jedné straně smutek prázdných textilních továren, které neunesly konkurenci levného textilu z Asie, zmatený urbanizmus bez výrazného centra, ohromná nezaměstnanost, potěmkinovské domy, které za opravenými fasádami skrývají dvory stejně špinavé jako v Petrohradě nebo v Moskvě, obludná panelová monstra v těsném sousedství secesních paláců…
Největší událost 15. ročníku Měsíce fotografie v Bratislavě se odehrála hned v jeho úvodu na začátku listopadu. Bylo jí slavnostní otevření Středoevropského domu fotografie v historickém domě v Prepoštské ulici, kde už řadu let sídlila fotografická galerie Profil a Společnost FOTOFO, hlavní pořadatel Měsíce fotografie…
Zdá se, že nejstarší fotografický festival na světě Rencontres de la Photographie, probíhající v jihofrancouzském Arles, definitivně překoval krizi, v níž se ocitl v druhé polovině 90…
Pařížský Měsíc fotografie býval největším a nejvýznamnějším fotografickým festivalem na světě, v jehož programu se pravidelně objevovaly zásadní výstavy, tvořící nezřídka i určité milníky v prezentování současné i historické tvorby…
O fotografickém festivalu v Bratislavě je možno mluvit v superlativech i nepříliš lichotivě. Záleží to na úhlu pohledu. Pro některé stálé návštěvníky je nepochopitelné, že jeho organizátoři se přes veškeré kritické připomínky ani v šestnáctém ročníku, který probíhal v listopadu 2006, nevyhnuli zbytečným chybám…
Už v 50. a 60. letech minulého století, dávno před založením prvního fotografického festivalu v Arles, existovala pravidelně pořádaná přehlídka mnoha výstav z historie i současnosti fotografie – kulturní část Photokiny, největšího fotografického a filmového veletrhu světa v Kolíně nad Rýnem…
Vetrh AIPAD se letos v polovině dubna uskutečnil už po pětatřicáté. Po dlouhá léta byl nejvýznamnějším ze všech veletrhů s uměleckými fotografiemi, ale mladší Paris Photo ho předčilo jak v počtu návštěvníků (loni jich mělo téměř šedesát tisíc oproti dvanácti tisícům návštěvníkům newyorského konkurenta), počtu vystavujících (143 galerií plus 26 nakladatelství a antikvariátů v Paříži oproti 89 vystavovatelům v New Yorku) a samozřejmě i v grandióznosti Velkého paláce na Champs Elysées, s nímž bývalá armádní zbrojnice na Park Avenue, kde newyorské veletrhy už dlouho probíhají, nemůže soutěžit…
Nová filosofie fotografie, 13.–14. února 2015, Senate House, Londýn (spolupráce Londýnského estetického fóra – London Aesthetics Forum – a Centra pro filosofická, literární a umělecká bádání na Univerzitě ve Warwicku – Centre for Research in Philosophy, Literature and the Arts at the University of Warwick)…
Teroristické útoky v Paříži loni 13. listopadu zkrátily 19. ročník největšího fotografického veletrhu Paris Photo o polovinu. Přitom dva víkendové dny, po které byl veletrh jako všechny kulturní instituce v ohromené francouzské metropoli zavřený, zpravidla přilákají nejvíce návštěvníků…
Arles se už sedmačtyřicet let stává v létě jedním z hlavních center fotografie. Nejinak je tomu i letos, kdy mezi prvními návštěvníky tamního Setkání fotografie, kterých během úvodního týdne přijelo přes třináct tisíc, byl i prezident Françoise Hollande…
Letos na jaře proběhl již osmý ročník fotografického festivalu s tématikou životního prostředí Horizonte Zingst. Desetidenní akce se konala v krásném prostředí přímořského lázeňského městečka Zingst, ležícího na severu spolkové země Meklenbursko – Přední Pomořansko…
Horní Slezsko – požehnaný a zároveň prokletý kraj. Neobyčejné místo, kde se v půvabné zvlněné krajině zčistajasna objeví důlní věže a komíny oceláren, kde natěsnané domy a ulice bez otevřených prostranství nedovolí městu vydechnout a proměňují jej v cosi jiného…
Ačkoliv šestý ročník fotografického festivalu Transphotographiques probíhal od 10. května do 17. června v několika městech na severu Francie a jihu Belgie, jeho hlavním centrem bylo Lille, příjemné a živé město s rozsáhlým historickým centrem, rychlovlakem TGV dosažitelné za půl hodiny z Bruselu a za hodinu z Paříže…
S výjimkou Prahy dnes mezi hlavními městy ve střední Evropě nenajdeme žádné, které by nemělo vlastní fotografický festival. Svůj Měsíc fotografie dnes už má i rakouská metropole, proslulá spíše hudbou, literaturou, divadlem a výtvarným uměním než fotografickou tvorbou…
Letošní květen byl v Polsku mimořádně bohatý na fotografické festivaly. Zatímco v Krakově ještě zůstávaly otevřené mnohé výstavy z dubnové Dekády fotografie, pořádané Muzeem historie fotografie (například Lartigueova retrospektiva nebo skvělá expozice nepřikrášlených autentických fotografií ze života v době komunistické totality, vytvořených reportéry týdeníku ITD), 4…
Asociace mezinárodních dealerů fotografického umění (The Association of International Photography Art Dealer – AIPAD) byla založena v roce 1979, kdy se teprve naplno rozebíhal fotografický trh, ve větším počtu vznikaly specializované fotografické galerie (i když ta nejstarší evropská, Výstavní síň Fotochema v Praze, už existovala od roku 1957), začaly být pravidelně pořádány fotografické aukce, muzea častěji nakupovala fotografie do svých sbírek a zvětšoval se počet sběratelů fotografií…
Fred Baldwin a Wendy Watriss jsou fotografové, kurátoři, a především zakladatelé a vůdčí osobnosti jednoho z nejzásadnějších světových festivalů fotografie a spřízněných umění…
Zatímco v roce 2006 byl program nejstaršího fotografického festivalu světa, Rencontres d\’Arles, zaměřen na francouzskou fotografii, v letošním ročníku festivalu dominovala fotografická tvorba z Číny a Indie a intenzivně se připomínalo 60…
V programu 17. ročníku Měsíce fotografie v Bratislavě jako obvykle nechybělo několik výstav světově známých autorů, tentokrát fotoreportérů jubilující agentury Magnum a francouzského intermediálního tvůrce Georgese Rousseaua, ale největší část z 35 expozic tradičně představila díla ze střední a východní Evropy…
Módní fotografii je každé dva roky věnován velký festival v Moskvě, několikrát však byla i hlavním tématem Měsíce fotografie v Paříži a letos také dominovala Fotografickým setkáním vArles…
Nejvýznamnější událost 39. ročníku fotografického festivalu Rencontres d‘Arles se odehrála hned při jeho otevření na začátku července. Světoznámý architekt Frank Gehry tam totiž představil první projekty na rozsáhlou revitalizaci bývalých železničních dílen, v jejichž hrubě adaptovaných halách už dnes probíhá řada festivalových expozic…
Paris Photo se loni vydalo směrem ke globalizaci. Podobně jako nejvýznamnější veletrh moderního umění Art Basel od roku 2002 pořádá úspěšný sesterský veletrh Art Basel Miami Beach a od loňska i Art Basel Hongkong, rozhodli se pařížští organizátoři proniknout na zásadní americký trh a na jaře připravili první veletrh Paris Photo Los Angeles…
Důvod, proč jsme se v českých médiích setkali s ohlasy na letošní vydání Mezinárodního bienále fotografie a vizuálních umění (BIP2014) v belgickém Liège, nazvané Pixels of Paradise, je především ten, že zde byl díky péči Českého centra v Bruselu uveden kurátorský výběr ze současné české produkce…
Fotografický festival Transphotographiques v Lille mívá každým rokem jiné
hlavní téma. Po vztazích fotografie a kinematografie v roce 2007 a módní fotografii o rok později jím letos v květnu a červnu byla fotografie ze střední
a východní Evropy…
Organizáři letošního Les Rencontres d‘Arles to neměli lehké. Na jedné straně bylo velké očekávání u příležitosti 40. výročí založení tohoto nejstaršího
fotografického festivalu na světě, na druhé straně ekonomická krize výrazně snížila festivalový rozpočet…
Fotografie jako médium má oproti jiným uměleckým disciplínám mnohá
specifika. Kromě největšího masového užití ve veřejném prostoru a privátní sféře má i svéráznou pozici ve světě umění…
Krajina ztišená, jakoby zadumaná do sebe, z které však vyzařují prostota a energie, jež vedou k soustředění; detaily přírody, traviny, kmeny, listy. Fotografie Bohumíra Prokůpka. Fotografie, které vypovídají nejen o zobrazených místech, ale velmi intenzivně o jejich autorovi – o člověku, který přírodu miloval, který se cítil být její součástí, a proto jí tak dobře rozuměl…
V listopadu 2008 probíhaly Měsíce fotografie hned ve třech metropolích na Dunaji. Vedle zavedeného festivalu v Bratislavě se už potřetí uskutečnil Měsíc fotografie ve Vídni (sympatické bylo, že tentokrát oba festivaly propojily některé společné akce i speciální autobusy) a nově i Měsíc fotografie v Budapešti…
Fotografická tvorba z postkomunistických zemí střední a východní Evropy se ocitla v centru pozornosti jen nakrátko, těsně po pádu Berlínské zdi, kdy se muzea, galerie i fotografické festivaly od Houstonu po Arles předháněly, kdo bude dříve a rozsáhleji prezentovat díla z tohoto regionu…
Příkladnou mezioborovou spoluprací katedry environmentálních studií Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně, Moravské galerie v Brně a oddělení ekologie lesa Výzkumného ústavu Silva Taroucy pro krajinu a okrasné zahradnictví vznikl zajímavý projekt výstavy a publikace „Neregulováno…
Fotožurnalistika je na tom dnes hodně špatně. Internet odlákal tradičním tištěným periodikům velkou část čtenářů, další pohromou se pro ně staly noviny a časopisy rozdávané zdarma…
Třináctý ročník největšího fotografického veletrhu, jenž proběhl v polovině listopadu v tradičních výstavních prostorech pod pařížským Louvrem, byl očekáván jako barometr trendů, které zažívá trh s fotografiemi v době celosvětové ekonomické krize…
Snad ještě žádný z dosavadních ročníků lodžského festivalu neměl tak silný, kvalitní a kompaktní výstavní program jako ten letošní, probíhající po celý květen v gigantickém industriálním prostoru bývalé textilní továrny i v mnoha muzeích, galeriích a kavárnách v centru druhého největšího polského města…
Polská jarní festivalová nabídka je každoročně opravdu pestrá. I když do letošních hlavních dnů VI. Varšavského festivalu umělecké fotografie zasáhl státní smutek po zřícení vládního letadla u Smolenska, o dva týdny později byly krátce po sobě zahájeny fotografické přehlídky v Lodži a Krakově…
Od roku 1992, kdy vedení skomírajících Les Rencontres d’Arles převzal bývalý ředitel agentury Magnum Françoise Hébel, stoupal počet návštěvníků tohoto nejstaršího fotografického festivalu – od devíti tisíc před jedenácti lety až na loňských čtyřiaosmdesát tisíc…
PHoto España už šestnáct let patří k největším a nejvýznamnějším fotografickým festivalům světa. Jeho specialitou je střídání hlavních kurátorů v tříletých intervalech, což na jedné straně zabraňuje opakování určitých stereotypů u festivalů, v jejichž čele po mnoho let stojí stejní lidé, jako je tomu u festivalů v Paříži, Houstonu, Bratislavě nebo Lodži, na druhé straně to občas přináší velké koncepční skoky, odrážející osobní priority kurátorů…
Sommes-nous? (Jsme?) je publikace nabízející osobní, ale i globální vylíčení událostí, a je výsledkem filosofie týmu, který se věnuje politicky angažovanému postoji ke společnosti…
Fotografie z České republiky, Maďarska, Polska, Slovenska a Slovinska obvykle nestojí v centru pozornosti největšího fotografického veletrhu Paris Photo. Proto loňské rozhodnutí pořadatelů v čele s ředitelem Guillaumem Piensem, že po předchozích hostujících zemích, jakými byly třeba Německo, Švýcarsko, Itálie, Skandinávie, Itálie, Japonsko či arabské státy s Íránem, bude letos pozornost upřena na střední Evropu, vzbudilo u galeristů z této části světa velká očekávání…
Davy fotografů, kurátorů, kritiků, a především obyčejných zájemců o fotografii letos v létě opět zavítaly do jihofrancouzského Arles na nejstarší fotografický festival světa. Letos už po jednačtyřicáté…
Kdo očekával, že jubilejní 10. ročník Mezinárodního festivalu fotografie v Lodži bude ještě větší a atraktivnější než mimořádně povedený ročník předchozí, musel být trochu zklamán…
V každém sudém roce se ve francouzské metropoli propojí na necelý listopadový týden dvě velké fotografické akce: festival Mois de la Photo a veletrh Paris Photo. Zatímco však festival, který zejména v osmdesátých a devadesátých letech neměl ve světě mnoho konkurence, neprožívá své nejlepší léta, z Paris Phota se postupně stal nejvýznamnější fotografický veletrh na světě…