Digitální houština
Is It Just a Myth?
Pokud vůbec někdy existovala konsenzuální hranice toho, jak vymezujeme pravdivost od fikce, pak v dnešním mediálním světě je to něco tak nejednoznačného, že ani nemá smysl po ní pátrat. Místo toho bychom měli zhodnotit to, co nám fiktivní vyprávění přináší – jak nám připomíná známá memetická hláška: pokud je něco fake, tak to neznamená, že to necítíme.
Online výstava kurátorky Barbory Čápové s názvem Is It Just a Myth? poukazuje na sílu současného digitálního obrazu a jeho schopnost zprostředkovat sugestivní a imaginativní prožitek z přírody a skrze opakované okouzlení překonat radikální pocit našeho odcizení ve vztahu k ní. Formát této online výstavy sice nabízí také zážitek z hravých prvků doprovázených scrollingem, ale svým charakterem nicméně přebírá logiku dokumentačních platforem výstav současného umění. Samotná dokumentace přitom poskytuje autonomní charakter a představuje jakousi alternativní formu realizace fyzické výstavy. Tyto digitálně manipulované obrazy, které můžeme v online prostředí zakusit, rámují náš pohled, skrze který se máme na scenérii dívat, a jsou tak v tomto případě neustálou připomínkou toho, že náš vztah k přírodě je mediovaný. Poetická performance Nely Britaňákové v podobě vinoucí se tajemné rostlinobytosti, která jako by se vylíhla z jedné z kukel Kataríny Hládekové, spolu s fantazijními obrazy Štepána Brože a pavučinovými vlákny Jiřího Kovandy rozehrávají zvláštní mýtický příběh živoucího lesa bez člověka. Technicistní intervence skupiny Duna a Dominika Adamce naopak narušují snivou atmosféru aktem teritoriálního či také upomínkového vymezování, a zdůrazňují tak napětí z neustálého prolínání přírody a technologie.
Výstava, ať už svou digitální formou, nebo odhodláním zapojit různé prostředky vyprávění, poukazuje na schopnost obrazu reprezentovat zlom mezi virtualitou a realitou, fikcí a pravdou a jejich schopnost přeměňovat se z jednoho na druhé a tím podněcovat alternativní postoj k viděnému. Odkud bereme jistotu, že les a umělecká díla skutečně existují? Nespadli jsme přece jen do pasti kurátorského mýtu?
#42 jídlo
Content
- ––– Báseň
- Tweety z Tesca
- ––– Projekty
- Barbora Bačová
- Johana Střížková
- Patrik Kovačovský
- ––– Intro
- Tweety z Tesca
- jídlo
- ––– Téma
- Jídlo servírované fotoaparátu
- ––– Profily
- Dávid Koronczi
- Maryna Masel
- Theresa Schubert
- Jan Švankmajer
- Henk Wildschut
- Cooking Sections - CLIMAVORE
- Carolien Niebling
- ––– Rozhovor
- Fotit chutě
- ––– Wanted
- Veronika Čechmánková
- Sofia Okkonen
- Iryna Drahun
- ––– Teorie
- Maso o mase
- ––– Události
- Digitální houština
- ––– Recenze knih
- The Photographic Conditions of Conceptual Art
- Posthumanism in Art and Science
- Logic of the Collection
- Meat Planet
- Politics of Food
- ––– Autorské knihy
- Plaisir Solide
- Hassan Hajjaj
- Dotek zvířete
- Chauvet
- Pokus o znovunalezení skutečnosti
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét