Festival štreit
Dávno jsem ztratil ponětí o tom, kolik knih kdysi proskribovanému dokumentaristovi Jindřichu Štreitovi od roku 1993 vyšlo. Tím spíš sklízí zadostiučinění bilance k šedesátinám, v níž je vše kolektivem autorů pečlivě podchyceno. Fotografovi prospěl zejména Tomáš Pospěch.
Sestavil (dobře vytištěnou a Otakarem Karlasem citlivě upravenou) obrazovou část dvacátého alba. Celostránkové reprodukce přirozeně zaujaly valnou většinu z 264 stran. Kampaň k vydání monografie začala na jedenácti místech severomoravské
Ostravy, největšího města v kraji, jejž vzal Štreit za svůj. Návštěvníci se orientovali pomocí mapek zveřejněných průvodcem výstavami. V různých galeriích nacházeli i exponáty vtělené do více než jedné kolekce. Ty nejlepší záběry prostě nesměly chybět ani v retrospektivě ani v tematických souborech rekapitulujících jednotlivé
fáze Štreitova díla.
Největší přehlídka, instalovaná v Domě umění, si říkala o zvýšený zájem hned tím, že představila vůbec nejširší autorovo ohlédnutí za čtyřmi dekádami tvorby. Některé snímky doznaly u této příležitosti zvětšení do rozměrů 100 x 130 cm. Štreit patří mezi typy, chtějící strhávat pozornost extenzivními výkony. Od pádu železné opony hodně cestuje, nicméně z exotických končin přiváží momentky podobné těm, které jindy pořizuje za humny. Tomáš Pospěch propůjčil volbou sledu fotografií knize rytmus, přičemž vhodně stanovil poměr mezi domácími a zahraničními záběry. Je dobře, že se mu autor svěřil, ačkoli si sám dokázal zjednat respekt souborem Fotografie, které mám rád. Tímto subjektivně vedeným průřezem, umístěným v Ostravském muzeu, obnažil niternost pohnutek, jež jeho rozmáchlá gesta kryjí.
Vděčnou podívanou znamenalo znovuuvedení dávno uzavřených a mnohdy též dlouho nevystavovaných celků. Jak rád jsem si prošel Divadlo života, jímž jsem pro sebe koncem 70. let Štreita objevoval!
(Shodou okolností právě v Ostravě.) A vůbec poprvé jsem mohl uspokojit zvědavost na reprezentativnější rozsah ještě starších Romů bez romantiky. Řeč je o poněkud teatrálnějších sériích, pravda, jejich ladění ale přísluší subjektům, o nichž vypovídají. Nicméně za vodítko výběru pro monografii posloužilo lpění na tom, co Štreita udělalo Štreitem.
Fotografovým předurčením bylo dědictví po předcích: vztah k umění má po matce, kantorský zájem vzdělávat okolí převzal od otce. Sám o tom pro knihu sepsal výmluvné vzpomínky. Osudu se chopil v drsném podhůří, kde získal profesní umístění po promoci na pedagogické fakultě. Určující princip učinil z toho, že zůstal odlehlému Sovinci věrný. Jak zrovna tam vykřesal inovaci realismu, vystihl Antonín
Dufek předmluvou. Zdá se až neskutečné, že za to mohl být fotograf zatčen, uvržen do vazby a odsouzen. Dnes svou metodu šíří mezi posluchači fotografické specializace na Slezské univerzitě v Opavě.
#7 Nová inscenace
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét