Fotograf Magazine

#11 Performance

Jde o jednu z forem konceptuálního umění, která se pokoušela rozbít původní formy výtvarného umění jako vzácného artistního artefaktu, nabourat jeho formu obchodní komodity a zbavit je jeho fyzické – dekorativní funkce. Jednou z podob konceptu bylo akční umění – umění performance. Podrobným rozborem vztahu fotografie a umění performance se bude ve své teoretické stati zabývat Pavlína Morganová.My se pokusíme nahlížet tento vztah výhradně z pozice fotografie a učiníme pár poznámek, které nás na toto téma napadají v souvislosti s postupnou proměnou vztahu fotografie k ostatním formám umění a k její výrazné emancipaci v posledních dvaceti letech.

#11 performance — Portfolia

Irwin

Projekt skupiny Irwin nazvaný Svůj k svému (Like to Like, 2003–2004) sestává z šesti velkoformátových barevných fotografií akce a projektů v krajině. Každý, komu něco říká slovinská výtvarná scéna po roce 1945, v nich lehce rozpozná projekty skupiny OHO…

Číst více

#11 performance — Portfolia

Jiří Kovanda

(11. května 1976, Praha, Střelecký ostrov – 10. března 2007, Londýn, Tate Modern) 

Když teoretička Pavlína Morganová z Vědecko-výzkumného pracoviště Akademie výtvarných umění v Praze chystala k realizaci projekt aktuální mapy českého umění, nevěděla přesně, jaké reakce její nápad vyvolá…

Číst více

#11 performance — Portfolia

Ulay

Proslavil se performancí, kdy podle předem přesně stanoveného plánu ukradl z berlínské Neue Nationalgalerie obraz Carla Spitzwega a plánoval ho pověsit na stěnu v bytě tureckých imigrantů…

Číst více

#11 performance — Profily

Kateřina Šedá

Byl večer. Vystoupila jsem v Líšni na zastávce „U Setínku“ a šla směrem k našemu domu. 

Po pár krocích jsem uslyšela několik hlasů v mé oblíbené zahradě. Vždycky tady byla k zahlédnutí všemožná zelenina v pečlivých řádcích, každý rok jiné barvy a druhy kytek, odlišné uspořádání záhonů…

Číst více

#11 performance — Profily

Martin Zet

Uvěřit v cestu k proč.

Zavrhnout studia, znalosti, známosti.

Stát utišen.

Zručné ruce odručeny.

27. 7. 1995, Petrovice u Sedlčan

Není to tak dávno, co se Martina Zeta ptala jeho dcera (tehdy jako dítě  základní školou povinné), jak má odpovědět na otázku: „Čím je tvůj tatínek?“  Tuším, že dotázaný poradil své dceři, ať do domácí práce napíše,  že otec je sochařem, nicméně i on samotný patrně váhal…

Číst více