#28 cultura / natura
Téma se pokusíme definovat zprostředka, od hranice mezi kulturou a přírodou, respektive od jejího přepisování, hledání míst překryvu, podivných konstelací, kde se umělé stává přirozeným a přirozené umělým. Ne náhodou se takové konstelace, tyto „modré květiny“ (toto přirovnání používá Walter Benjamin, když mluví o přítomnost bezprostřední reality ve světě filmu) stávají vděčným objektem fotografií. Fotoaparát nám totiž přírodu přibližuje a ve stejné chvíli se jeho prostřednictvím od ní vzdalujeme. Snaha zachytit přírodu objektivem kamery pak může připomínat touhu poznat divokou zvěř jejím umístěním do zoologické zahrady, seznámit se s vzácnými dřevinami jejich vysazením v parku nebo s exotickou květenou návštěvou skleníku botanické zahrady. Přirozenost přírody vystupuje do popředí až ve chvíli, kdy máme zkušenost s opakem – vědomí vlastní nahoty je něco bytostně lidského, jak připomíná Derrida, zvířata jsou nahá, aniž by o tom věděla.
Potřeba návratů k přírodě je nedílně spjata s technologizací našich životů. Kolem nás probíhají nevratné procesy, o kterých rozhoduje okamžitá potřeba namísto dlouhodobé rozvahy. Jak a co o tom vypovídá současné umění, respektive fotografie?
Content
- ––– Profily
- Barbora Fastrová
- Josef Václav Staněk
- Peter Bartoš
- Jakub Skokan & Martin Tůma
- Martin a Osa Johnsonovi
- Pavel Sterec
- Asunción Molinos Gordo
- Adam Vačkář
- Simone Nieweg
- Petr Košárek
- Ferdinand Bučina
- Michal Kern
- Claudiu Cobilanschi
- Bill McDowell
- Lukáš Kubec
- Z projektu Ralsko
- ––– Rozhovor
- Rozhovor Mariany Serranové s Philippem Descolou
- ––– Teorie
- Způsoby vidění, způsoby figurace
- Epilog: Spektrum možností
- ––– Objevy
- Tricia Gahagan
- Jason Larkin
- Beatrix Reinhardt
- ––– Recenze
- Miloš Spurný
- "Tajemné kouzlo práce fotografovy neleží v červeném přísvitu temné komory,"
- Dokument v rozšířeném poli
- Geoffrey Batchen: Osvity Umění bezkamerové fotografie
- Josef Sudek coby manýrista
- Elemental - Přinese lidový aktivismus změnu?
- ––– Události
- Zemřel Adama Holý
- 47. ročník fotografického festivalu v Arles
- Fotofestival Zingst
- ––– Fotograf Gallery
- Jan Nálevka
- Tereza Kabůrková
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét