Fotograf Magazine

#25 populární hudba

Zvukový záznam na konci 19. století vyvázal hudbu z kontextu jedinečného koncertního vystoupení a spolu s rozvojem fotografie, rádia a televize daly vzniknout moderní populární hudbě. O jejích recipientech nikdy nešlo mluvit jen jako o posluchačích, protože stejně jako předchozí hudební formy, byla odjakživa audiovizuálním projektem, kde až na relativně krátkou dominanci rozhlasu coby „slepého média“ jedna složka výrazně nepřevyšovala důležitost druhé (viz význam slova image). Architektura čísla věnovaného vztahu fotografie a hudby staví na obrazném půdorysu současného koncertu a otevírá otázky týkající se fotografií uměleckých, dokumentárních, žurnalistických, inscenovaných, komerčních i osobních. V centru představení, které se odehrává na pódiu, stojí hvězdy (role fotografie v konstrukci hvězd; hudebníci jako fotografové), před nebo pod nimi se pohybují publika (fotografie komunikující sociální a kulturní proměny s hudbou spojené; ustavování subkultur a identit fanoušků a jejich reflexe), symbolicky oddělená od prostoru za scénou (backstage coby mýtický prostor kreativity i hédonismu) a víceméně paralelně probíhá právě dynamicky se vyvíjející, napjatý a neustálený kontakt s uměleckým světem.

Björk, Michael Schmelling, Jan Ságl, Stefan Ruiz, Christian Patterson, Jan Tvarůžka, Jason Evans, Petr Hlaváček, Radek Brousil, dis magazine, Andrew Thomas Huang, Dušan Tománek, Mardoša, rozhovor s Thurstonem Moorem, rozhovor s Rogerem Ballenem, recenze výstavy Antona Corbijna v Haagu, recenze, teorie, objevy a další.

#25 populární hudba — Backstage

Václav Tvarůžka

Tak jo. Znáš to. Konečně ses dokopal k tomu, že už svou milovanou muziku nechceš jen poslouchat, ale taky tvořit. Většina z vás ví, ať z vlastní zkušenosti, nebo od kámošů, kolik práce, času, nervů a dalších věcí tě dělí od téhle chvíle až po tu, kdy už si jste s kámošema z kapely jisti, že to, co pidláte, tvoříte a smolíte ve zkušebně není úplný trapas a bylo by fajn konečně doopravdy zažít ten pocit, kterej jsi dosud jen okukoval u už hrajících kapel, které máš rád…

Číst více

#25 populární hudba — Produkce

Christian Patterson

Zvukový červ je píseň nebo melodie, která se zavrtá do mozku, zůstane v něm a vybavuje se stále znovu, aniž by se o to člověk záměrně snažil. Neznám výraz, který by vyjadřoval obrazový ekvivalent tohoto jevu, který zažívám, když se ve mně usadí obraz a občas se pak – neohlášen – vynoří…

Číst více

#25 populární hudba — Za pódiem

Dušan Tománek

S Dušanem jsme se poprvé setkali u příležitosti výstavy Slepý vede slepého v pražské Galerii Rudolfinum. V doprovodném katalogu jsme s designérem Robertem V. Novákem chtěli co nejvíce zachytit instalaci výstavy Jakea a Dinose Chapmanových…

Číst více