#31 tělo
Zobrazení těla může mít mnoho podob zrcadlících nekonečnou lidskou touhu otiskovat fragmenty sebe sama. Téma těla, tělesnosti se ve fotografii objevuje od samého počátku. Není to však jen klasická a tolik opakovaná podoba aktu. Ten se již, především ve svých komerčních, nebo obvyklých akademických podobách vyčerpal. Samo tělo je však pro člověka schránkou nesoucí jeho bytí, jeho fyzickou existenci, jejíž jedinečnosti a také její pomíjivosti si je vědom, i když se to mnohdy pokouší zapomenout. Tělo je zrozeno, postupně roste, dospívá, stává se objektem nebo iniciátorem milostné vášně, ženské tělo plodí děti, mužské se sexuálním aktem podílí. Lidské tělo také stárne, postupně chřadne, prožívá nemoci, tělesné úrazy a nakonec zanikne, jako vše ostatní v koloběhu času. Fotografie a fotografové sami mají jedinečnou šanci, kteroukoliv s těchto fází zaznamenat, nebo ji jakkoliv interpretovat.
Platónovo pojetí tělesnosti dalo vzniknout dichotomii mezi „tělem“ a „duší“. Na základě ztotožnění obojího v naší bytosti, je možné nahlédnout tělo jako primární formu našeho života, jako to, co nás zásadně určuje ve světě a vypovídá o tom, kým skutečně jsme. Bylo by zajímavé, kdyby našemu tělesnému prožívání byla přiznaná stejná, ne-li vyšší, hodnota, jako samotnému myšlení. Reprezentace těla je reprezentací síly i slabosti a s tím spojených sociálních a kulturních kódů. Jejich součástí jsou také sexualita a genderové typy. V rámci koncepce tohoto čísla se zajímáme o autorské a fotografické projekty, kde je výrazně přítomen lidský organismus a nahota, někdy jako předmět, jindy jako prostředek k podnícení diváka a kritickým úvahám o současných politických, kulturních, sexuálních, genderových a sociálně-ekonomických otázkách.
#37 nerovný terén — Profily
Karol Radziszewski

Umění Karola Radziszewského, které je směsicí různých mezioborových přístupů, je ve svém jádru vždy poháněno touhou vybudovat nějaký prostor pro diverzitu a queer krásu tam, kde není nic než mizérie…
Read more#37 nerovný terén — Profily
Heji Shin

Přestože německo-korejská umělkyně Heji Shin vešla v širší povědomí svou kampaní pro kolekci na jaro/léto 2017 newyorské značky Eckhaus Latta, jež sestávala z explicitních snímků sexuálních aktivit párů lišících se etnicky i sexuální orientací, skutečný skandál vyvolaly až její portréty amerického rappera Kanye Westa, který se stal kontroverzním kvůli svým kontaktům s úřadujícím americkým prezidentem…
Read more#37 nerovný terén — Profily
Karolina Wojtas

Polská autorka Karolina Wojtas se při vzniku svých fotografií a instalací nepochybně dobře baví. To se obvykle příliš neslučuje s hloubkou úvah, které její fotografie sugerují. Přesto jsou její fotografie právě toto: tekutá směs různě přelévaného humoru, bizarnosti, kanadských vtípků, dětského humoru i šikany…
Read moreOchutnávka z čísla 37
#37 nerovný terén — Profily
Alžběta Bačíková

Experimentální přístup Alžběty Bačíkové k dokumentu klade do závorek transparentnost filmového média, její sebereflexivní postupy však ani přesto nestojí v cestě utváření empatického vztahu mezi umělkyní a protagonistou, subjektem a divákem…
Read more#37 nerovný terén — Profily
Sidsel Meineche Hansen

V jednom horkém letním dni jsem náhodně sáhl po románu H. G. Wellse Lidé jako bozi z roku 1923. Wells v něm předkládá svoji představu světa Utopie. Lidé jsou zde precizně vytesanými odlitky antických božstev představujících ideál možného vývoje naší společnosti kdysi o tisíciletí před námi…
Read more#37 nerovný terén — Intro
Setkání na nerovné půdě

Jsem dost silná na to opustit vyjeté koleje? Ukončit nefungující vztahy? Ptá se Kateřina Konvalinová v rytmech doznívajícího pop-songu v textu, který je dopisem na rozloučenou. Ať již mění- me naše vztahy s lidmi, nebo k planetě, je naše váhání příznakem strachu…
Read moreContent
- ––– Editorial
- Editorial
- ––– Úvod
- Úvod
- ––– Projekt
- Marie Tučková
- ––– Profily
- Maga Sokałska
- Amalia Ulman
- Tomáš Ruller
- Darina Alster
- Luboš Plný
- Eva Koťátková
- Melanie Bonajo
- Rozhovor Edith Jeřábkové s Evou Koťátkovou
- Neil Harbisson
- Jakub Ra
- Ján Rečo
- Josef Rabara
- Katja Novitskova
- Jordan Wolfson
- Heather Dewey-Hagborg
- ––– Teorie
- "Přítomnost" v nepřítomnosti. Zkušenost performance jako dokumentace
- Tělo propagandy. Studium ukrajinských postupů
- ––– Objevy
- Sasha Kurmaz
- Lenka Glisníková
- Tereza Bonaventurová
- Zuzana Pustaiová
- ––– Recenze
- Peintres photographes
- Karel Otto Hrubý: Fotograf, pedagog, teoretik
- Vojenský deník Josefa Mouchy
- Náhražka originálu nebo něco víc? Poznámky k nové knize o fotografiích a sochách
- Důkazy objevů. Fotografie ve vědě v letech 1839-1939
- Zobrazení bez reprodukce?: Fotografie a performance v českém umění sedmdesátých let 20. století
- ––– Události
- 21. ročník Paris Photo
- ––– Fotograf Gallery
- Trevor Paglen
- Johana Pošová
Archiv
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét