Avantgardní fotograf Jaroslav Rössler
Ještě před patnácti lety bylo dílo Jaroslava Rösslera (1902–1990) známé jenom užšímu kruhu odborníků. Neexistovala žádná Rösslerova monografie ani žádná rozsáhlejší retrospektiva v mezinárodně významném muzeu. To se od té doby radikálně změnilo. Rösslerovo fotografické a částečně i kreslířské a malířské dílo bylo v letech 2001–2004 představeno na velké putovní výstavě v Praze, Madridu, Brestu, Salcburku a Frankfurtu nad Mohanem a kromě menší první monografie z nakladatelství Torst z roku 2011 o něm vyšla velká kniha Jaroslav Rössler. Fotografie, koláže a kresby v pražském KANTu a v americkém nakladatelství The MIT Press (2004). Na dalším prozkoumání a popularizaci Rösslerova díla má velkou zásluhu zejména Josef Moucha, který uspořádal několik výstav zaměřených především na abstraktní část Rösslerovy fotografické tvorby, v roce 2005 vydal rozsáhlejší katalog Jaroslav Rössler. Abstraktní fotografie a napsal také několik dalších textů.
Mnohé výstavy a katalogy by nevznikly bez iniciativy a bez organizační a finanční podpory Rösslerovy rodiny, především aktivního Rösslerova zetě Jaroslava Víta. Plně to platí i o výstavě Jaroslav Rössler: fotografie, malby a kresby z let 1923–1978, jež letos na jaře proběhla v Topičově salonu v Praze v kurátorském výběru Josefa Mouchy, Petra Štěpána a Ilony Víchové. Kromě už proslulých děl z meziválečného období, dosud méně známých, ale už publikovaných experimentálních snímků z 50.–70. let a kvalitativně různorodých maleb a kreseb představených už na předchozích výstavách se v ní objevila řada fotografií, které dříve existovaly jenom v negativech nebo v kontaktních kopiích v autorově pozůstalosti. Právě ty tvoří nejobjevnější část Mouchovy publikace. Nejde jenom o variace abstrahujících záběrů rozostřených světelných zdrojů, estetizující detaily technických objektů nebo geometrické kompozice s kartony a vrženými stíny, ale také o dosud nezveřejněná díla vznikající od poloviny 50. let. Jak Moucha připomíná, mnohá z nich souzní s tendencemi informelu, v nichž o generaci mladší výtvarníci tehdy odmítli oficiálně prosazované figurativní umění ve stylu socialistického realismu a snažili se navázat na meziválečnou avantgardu. Ke kladům knihy patří i fundovaný a přitom velmi čtivě napsaný text, v němž autor dokazuje své zkušenosti z oblasti beletrie, kvalitní tisk, dobrý překlad a precizně sestavené seznamy autorských výstav, monografií, portfolií a zastoupení ve sbírkách – ty ji odlišují od podobně rozsáhlé publikace Petra Štěpána o Rösslerových výtvarných dílech, v níž neomluvitelně chybí jakákoliv bibliografie. Mouchovu knihu je tak možno přes nevelký rozsah považovat za objevný a důležitý příspěvek k prozkoumání a zveřejnění tvorby jednoho z nejvýznamnějších českých fotografů.
#24 vidět a věřit
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét