Jiří Černický
Černického symbolická ambivalence
Symbolismus „odhaluje nejednoznačnost bytí“.
/Ricoeur/
Snad jen tato velmi obecná definice může uspět i dnes poté, co symbolický jazyk prodělal takové změny, že zůstává otázkou, zda o něm lze vůbec ještě hovořit. Graig Owens, který se zabýval tématem příbuzným symbolismu — alegorií, respektive tím, co nazval „alegorickým modem“ současného umění, charakterizoval posun novodobé alegorizace od původního významu [z řeckého allegoreo— jinak mluvím) tak, že v novodobém smyslu již alegorie neznamená něco tajného, nejasného či ezoterického, ale spíše něco navíc, co se přiřazuje k původnímu smyslu. Podobně je tomu i s novodobým symbolismem. Symbol ve své tradiční definici představuje jazykovou strukturu, která má schopnost dvojího smyslu. Avšak „čteni‘ tradičních symbolů je zatíženo mnoha často protichůdnými významy, které se navzájem negují.
V současné epoše [charakterizované heslem „pictorial turn“ — tj. obratem k obrazům] se symbol rodí z latentního rozprostraněného smyslu pouze svojí realizací — tedy „vystavením“. Pro jeho definici již není a ani nemůže být určující dvojsmysl. Symbolika tak ztratila svoji univerzálnost, ale zároveň se stala samostatnou, nezávislou. Je to přirozeně dáno tím, že dnešní dílo překračuje hranice jakékoliv taxonomie a stává se zcela autonomním, závislým pouze na individuální vůli samotného autora. Neznamená to nicméně, že by jednotlivé modelované situace nebyly schopny u diváka [který je k tomu ochoten, popřípadě vybaven] symbolizovat určitou celkovou situaci — obraz světa. Stále totiž platí, že obraz abstrahuje obecné aspekty světa, i když interpretace jeho námětu je čím dál otevřenější.
Aby divák či interpret zcela pochopil, co obraz symbolizuje, musel by mít dokonalé znalosti o autorových motivacích, bez nichž je interpretace obrazu vždy nutně spojena s redukcí jeho obsahu. Ten se ale, jak již bylo řečeno, rodí jakoby stále znovu, s každou novou uměleckou realizací. Ztráta symbolické totality je na druhou stranu vyvážena ziskem svobody. Řečeno slovy Gadamera, umění přestalo být „uctíváním vzdělanosti“ a stalo se „provokaci‘. Je to nicméně stále svého druhu symbol, jenž vybízí k myšlení („symbol je jitřenkou smyslu“ — Ricoeur]. Vizuální tvorba, která vytváří možnosti pro myšlení za hranicemi toho, co je již známé a na co jsme zvyklí, charakterizuje tvorbu Jiřího Černického.
Jeho dílo jakoby ilustrovalo Deleuzeho tezi o tom, že myšlení je středobodem tvorby a transformace života. Není to ale dílo umělce „obtěžkaného“ idejemi, nýbrž vychází z neustálé kontinuální praxe. Černický neusiluje o vytvoření nějakého vlastního hermetického území, ale spíše naopak. Lze ho přiřadit k proudu angažovaného umění, které se zabývá aktuálními bolestmi dnešního světa. Vnímání skutečnosti v Černického dílech neodpovídá žádnému konvenčnímu symbolickému jazyku, přestože se nechává inspirovat jak novodobými symboly, tak historickými příběhy a legendami. Vytváří hybridní jazyk založený často na absurdním prolínání kulturních symbolů evropské historie a současných ikon. Relací jsou mu poměrně složitě strukturované problémy globalizace kultury, feminismu, postkolonialismu, náboženského fundamentalismu apod. Tyto novodobé problémy a teorie s sebou přinášejí podněty pro vznik nového symbolického jazyka a je otázkou, zda-li je vůbec na místě připomínat historické paralely.
Černického emblematickým dílem je například Medusa. Tak jako bývá u tohoto autora pravidlem, existuje v několika verzích. V první jde o bustu ženy se slunečními brýlemi a injekčními stříkačkami s jehlami vpletenými do vlasů. I v druhé fotografické verzi se původní mýtická Medusa — jediná smrtelnice ze tří Gorgon, proslulá svojí krásou —, stává jakýmsi moderním fantazmatem. Transformovaná do podoby nevzhledné pomocnice v domácnosti, Medusa in the kitchen, 2000 a Home maker Medusa, 2000 působí jako smutně ironická ikona banální současnosti. V Černického režii se příběh odvržené Muzy — „au-pair“ z východu putující za výdělkem na Západ — stává zároveň postkolonialistickým symbolem či metaforou vztahu mezi chudým východem a bohatým západem.
Podobně je tomu v případě fotografického záznamu performance Duch východu na západě, 2002, na němž vystupuje autor oděn do muslimské burky ušité z kusů americké vlajky. Znepokojivost „globální burky“ spočívá v paradoxním spojení dvou nesouměřitelných symbolů [znaků], vycházejících z odlišných kulturních vzorců a zároveň v uvědomění si stereotypů a možných konotací, které tyto symboly provázejí. Až skandální nádech má spojení tabuizovaného tématu s estetickou vytříbeností v dalším Černického známém díle, jímž je barevná fotografie s názvem Od srdce, [1997). Autor v ní pracuje s otevřeností a zároveň intimitou motivu, jenž je zatížen mnoha psychologickými a symbolickými výklady. To, co lze na první pohled označit téměř za programové dílo feminismu, je zároveň nabito silnou ambivalencí, projevující se ostatně i v názvu. Toto znejistění podtržené silným psychologickým působením námětu tak dále posunuje celý význam díla oscilujícího mezi sexualitou a smrtí.
Zatímco symbol obvykle spojujeme s něčím daným, obecně známým, něčím co má určitou historii, tak v případě takových současných děl, jako jsou práce Černického, jde o dvojí rovinu významu označení „symbolický“. Případy, kdy lze hovořit o symbolickém v tradičním smyslu jsou v menšině. Místo toho lze uvažovat o určité symbolické struktuře, jež je potencialitou každého díla, přičemž záleží na tom, do jaké míry je na ní vystavěn smysl a účinek celého díla. Symboličnost se tak stává vlastně synonymem pro obsah. Adekvátním vyjádřením se zdá být v tomto případě spíše formulace „použít (něco) jako symbol“.
Černický podobně použil například motiv slz. V jedné své rané [poutnické) performanci Slzy postiženým třetího světa se stala nádoba se slzami předmětem symbolického aktu předání, přičemž slzy zde sloužily jako symbol empatie se strádajícími. V jednom z posledních děl s názvem Panasonic Emotions, [2002), slzy fungují v paradoxním spojení s technologickou racionalitou opět jako zjevný symbol lidských emocí, jejichž úmyslné umělé potlačování je ve futuristické vizi kompenzováno jejich mechanickou produkcí.
Zmiňoval jsem v textu filozofa Deleuzeho, pak název jednoho z Černického nejznámějších děl První sériově vyráběná schizofrenie, [1998), jakoby ilustroval podtitul Deleuzeho [a Guattariho) textu A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. Černický se zde podle vlastních slov dotýká problematiky etické diskreditace průmyslového a technologického pokroku během druhé světové války. Postava z Munchovy obrazu Křik zde ale opět nezastupuje symbol, ale funguje spíše jako ikona, která nabývá významu symbolu, ale ještě lépe metafory, a to schizofrenického stavu moderní společnosti, jež nadřazuje průmyslový pokrok nad morálku.
#3 Proměny symbolu
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét