Mimo zónu
Výstavu Mimo zónu jako kdyby nepřipravil kurátor, ale snajpr, co dokáže s jistotou trefit sýkorku na dva kilometry. Přesné zacílení na minimalistic- kou, nefigurální – částečně konceptuální – tvorbu sedmdesátých a osmdesátých let totiž hovoří o době normalizace s mnohem větší pře- svědčivostí než současně probíhající obří retrospektiva Tenkrát na východě. Rozdíl mezi nimi je právě v kurátorské vypovědí, v pochopení princi- pu, že sama výstava může být dílem a nejen chronologickým sumářem autorů. Dušan Šimánek si v Langhansu dal do zaměřovače jasný cíl. Tím, že zadání precizně dodržel, vytvořil tvar, který mluví o životě za že- leznou oponou z mnohem jasnějších pozic, než volněji definovaný a rozsáhlejší projekt v Domě U Kamenného zvonu.
Není samozřejmě úplně fér poměřovat jednu výstavu druhou, ale ta- dy se srovnání nevyhnete, protože oba projekty se nejen dotýkají stej- ného období, ale dokonce prezentují části stejných souborů od stejných autorů. To platí například o Oknech Jaroslava Bárty nebo nočních smí- chovských impresí Jiřího Poláčka.
V tom okamžiku pochopíte, že zatímco v prvním případě tyto cykly slouží jen k rozšíření výčtu autorů, v Langhansu mimo kompaktní este- tické vyladění podporují i politickou myšlenku, kterou je znehodnocení ve- řejného prostoru, k němuž v období totality došlo.
Mimo zónu sice může znamenat autory, kteří tvořili mimo mainstre- am – také mimo silnou tuzemskou dokumentárně-reportážní tradici, i když v případě zastoupení Bohdana Holomíčka je to jen otázka záměr- ného výběru z jeho tvorby.
Ale za zónu se dají pokládat i ulice, kam se fotografové v onom ob- dobí vydali, aby našli jenom nezainteresovanost. Mimo zónu promlouvá o distanci, o tom, co bylo vidět, když jste se dívali jinam.
Výstava v Langhansu v trefných náznacích a detailech pracuje se zá- kladním paradoxem toho, že socialistická společnost, jejímž proklamo- vaným principem bylo sdílení, se v sedmdesátých a osmdesátých letech stáhla do sebe do přísně střeženého soukromí a naprosto vyklidila ve- řejný prostor.
Vytratil se smysl ulicí a chodníků – viz pás Kulisy města od Daniely Horníčkové a Ivana Lutterera – a zmizel dokonce i z obchodů, jak hoř- koironicky komentují snímky výloh od Iren Stehli. Výkladní skříň, která má za normálních okolností svádět, lákat a koketovat, tu jen konstatuje, že není komu co prodávat.
Zmrzačené fasády domů v Bártových Oknech zase naznačují okázalý nezájem o tvář města, nikdo stejně nechce žít vně, tak proč se snažit. Všichni chtějí zůstat uvnitř, za okny. O tom hovoří i fotografie Vratislava Hůrky ze série Narušení.
Za zdi pronikáme pouze s cyklem Ticho od Dušana Šimánka, ovšem jde už o dávno opuštěné interiéry, z nichž se dávno vytratilo právo na in- timitu. Jde o vybydlené domy na Žižkově čekající na stržení.
Pragensie Jasanského a Poláka, pak v této situaci představují zno- vunalezené úsilí, jak opět do veřejného prostoru proniknout, jak najít funkční místa, která se ještě dají považovat za živé tepny a shromaždiště. Nacházejí ale jenom konečné autobusu, zastávky, svě- telné křižovatky a lavičky rozseté v lesoparku.
Z konceptu v tomto ohledu vyčuhují pouze úvodní fotografie Josefa Sudka, který tu má post jakéhosi guru vytyčeného před závorku, ale s dalším směřováním výstavy nemá příliš společného.
I tak je ale Mimo zónu v současnosti nejsilnější v Praze probíhající fo- tografickou výstavou a to především proto, že se jí uhrančivou estetikou podařilo promluvit o normalizaci. Kontrolovaným kurátorským záměrem se jí podařilo přenést intenzivní politické sdělení, jež není ani proklama- tivně ani otrocky stavěno na odiv.
Tenkrát na východě shromáždilo na jedno místo spoustu fotografií z jedné éry, ale Mimo zónu se podařilo promluvit o životě té éry. Ačkoli ho – jen zdánlivě – nezobrazuje.
#14 Komerce
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét