21. mezinárodní festival fotožurnalistiky v Perpignanu
Fotožurnalistika je na tom dnes hodně špatně. Internet odlákal tradičním tištěným periodikům velkou část čtenářů, další pohromou se pro ně staly noviny a časopisy rozdávané zdarma. Ekonomická krize prudce snížila příjmy z reklamy téměř všem médiím, zanikají noviny s dlouholetou tradicí. Jeden z nejprestižnějších světových deníků, The New York Times, má dluhy kolem dvou miliard dolarů a vychází v užším formátu. Jeho konkurent Los Angeles Times stojí před bankrotem, už dávno radikálně zredukoval počty zahraničních zpravodajů i fotoreportérů. Svůj původní rozsah a kvalitu se zoufale snaží ubránit jenom několik proslulých listů jako Frankfurter Allgemeine Zeitung nebo Süddeutsche Zeitung.
Pohled na současné deníky na Slovensku, kde už téměř žádné nevycházejí, nebo v Rakousku, kde i většina takzvaně seriózních novin svým rozsahem, grafickou úpravou a stále častěji i obsahem připomíná bulvární plátky, je tristní. Velká část novin se v zoufalé snaze zastavit pokles čtenářů vulgarizuje a z důvodu šetření zmenšuje svůj formát a rozsah i počty zaměstnanců. Téměř nikdo už nemá zájem o rozsáhlejší fotoeseje o obyčejném životě, které byly chloubou zlatých časů humanistické fotožurnalistiky, ale všichni se perou především o senzace a skandály celebrit.
Stále menší množství periodik je ochotno platit nákladné zahraniční cesty svých vlastních fotografů, protože fotografie je možné daleko levněji získat z tiskových agentur a obrazových bank, které stále častěji nabízejí svým klientům, že po uhrazení předplatného mohou publikovat libovolný počet snímků. A pak je tu samozřejmě internet, který nabízí nepřeberné množství záběrů, jejichž autoři nevyžadují honorář.
Mezinárodní festival fotožurnalistiky Visa Pour l’Image v Perpignanu, vedený Jean-Francoisem Leroyem, tak zůstává jednou z mála bašt tradiční fotožurnalistiky. V mnohém se podobá festivalu v Arles – menšího jihofrancouzského města, které v úvodních festivalových dnech zaplaví tisíce zájemců o fotografii, večerními projekcemi v historickém centru v blízkosti katedrály, výstavami v bývalých klášterech a kostelech. V mnohém se však také liší. Zatímco Arles se snaží prezentovat široké spektrum fotografie, Perpignan zůstává uzavřený v mantinelech klasické fotožurnalistky. Přitahuje hlavně samotné fotoreportéry a pracovníky obrazových agentur a díky tomu, že se na festivalové výstavy a projekce neplatí vstupné, také početné domácí publikum.
Galeristé, kurátoři předních muzejních sbírek, sběratelé fotografií a kritici umění se mezi návštěvníky Perpignanu na rozdíl od Arles téměř nevyskytují. Zcela odlišný je i přístup organizátorů k propagaci festivalů – zatímco z Arles rozesílají dlouho dopředu desítkám fotografických kritiků ukázky z výstav a podrobné zprávy, ve zcela nevstřícném tiskovém centru v Perpignanu je téměř nemožné získat zdarma jakýkoliv press print.
21. ročník perpignanského festivalu letos v září opět poskytl prostor především fotografiím ukazujícím boje v Iráku, Afghánistánu nebo Palestině, stále sílící terorismus, bídu a hlad v zemích třetího světa, rasové a náboženské konflikty, život utečenců nebo rozmáhající se vliv narkomafie v Latinské Americe. Zcela na okraji zájmu – kromě současného života v Rusku – zůstala Evropa. Je nesporné, že fotografie z bolavých míst světa jsou potřebné jako nenahraditelné zdroje informací i jako historické dokumenty. Mnozí reportéři při jejich pořizování riskovali své životy, někteří o ně i přišli.
V Perpignanu bylo k vidění mnoho výborných fotografií dramatických událostí – z krvavě potlačených demonstrací na Madagaskaru od Waltera Astrady, z bratrovražedných bojů v Libanonu od Fran oise Demulderové, v Pákistánu od Massima Barrutiho a v Kongu od Dominica Nahra, nebo z epidemie cholery v Zimbabwe od Robina Hammonda. Ale takových většinou stylově podobných barevných fotografií, navíc jednotně zvětšených do formátu 30 x 40 cm a bez sebemenší invence instalovaných ve stejně velkých hliníkových rámech vedle sebe, bylo tentokrát v Perpignanu až příliš mnoho.
Nakonec proto nejsilněji vyznívala díla, která se z tohoto klišé vymykala, především sugestivní černobílé snímky Eugena Richardse, ukazující tragické osudy amerických vojáků, kteří se vrátili domů z Iráku s těžkými zraněními na tělech i duších, sugestivní fotografie Alexandry Avakianové zobrazující vymývání mozků a propagaci terorismu ve velké části muslimského světa, cyklus Callie Shellové z Obamovy prezidentské kampaně nebo vizuálně mimořádně silné barevné fotografie Pascala Maitreho o nekonečném násilí a nelidských životních podmínkách v současném Somálsku.
Zobecňující záběr i výtvarné kvality těchto sérií se nejvíce vymykaly z určité izolace v kontextu současné fotografie, do níž se perpignanský festival dostává pro své zbytečně úzké zaměření a často i politickou tendenčnost. (Nejhorším příkladem snad byla závěrečná propagandistická projekce snímků izraelského teroru v Gaze od tamních palestinských fotografů bez sebemenší zmínky o teroristických akcích Hamásu.) Současná fotožurnalistika přitom nežije v takovém ghettu, jak by se mohlo zdát při návštěvě Perpignanu, ale přináší i mnoho děl, která ji svým akcentem na subjektivitu a originalitu posouvají směrem k aktuálním trendům současné tvorby.
#14 Komerce
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét