Chloé Galibert-Laîné
Různé časy, stupně a metody expozice
Léčení odborníky neuznané choroby, mediální obraz teroristické organizace, crowdsourcové vyšetřování a techniky reprezentace nejenom na sociálních sítích… To je mnoho témat, na která narážíme v mediálním prostoru, sledujeme je, přemýšlíme, fabulujeme a zanecháváme o nich vlastní svědectví, další digitální stopy. Kde, z jakých pozic, pro koho a jakým způsobem to děláme, je vlastní součástí toho, co se sděluje. Formou desktopového deníku filmařka a teoretička Chloé Galibert-Laîné zkoumá online technické obrazy ve vztahu k současným módům produkce vědění.
„,Budeme muset to všechno vysvětlit, objasnit, přijít tomu na kloub…‘, (…) svět je ve skutečnosti něco jako paraván a nevyjevuje se mi jinak než tím, že mne odkazuje stále dál – věci si se mnou hrají jako s míčem!“1
Pohyblivé obrazy (ale i fotky a zvuky) vznikající v prostředí internetu, které vypovídají o určité online komunitě a jsou nejčastěji vnímány na obrazovce počítače, Chloé Galibert-Laîné nazývá „netnografickými“2 . Ve své tvorbě desktopových filmů se s nimi konfrontuje současně analyticky a emocionálně. Pomocí teoretického aparátu zkoumá estetický kód, společenský kontext nebo technologické postupy výroby, zároveň se k nim ale vztahuje jako divačka, jež nahlíží jejich emocionalitu a potenciál fikce. Rozhraní desktopu vnáší do těchto filmů dvojznačnost: v první řadě představuje display, který umožňuje dívání se (doma na počítači nebo v kinosále), ale vzápětí se dokáže změnit v terén pro výrobu performativní odpovědi na sledované obsahy.
Performativní a intimní dialog s již existujícími online obsahy Chloé vede v témže jazyce: nalezené materiály známých a neznámých autorů dostupné v online databázích vytrhává či naopak zanořuje hlouběji do masy kontextu generovaného algoritmy nebo je zaplétá do přediva vlastních asociací a esejistických úvah a spolu s tím pozoruje svou citovou odpověď (Watching the Pain of Others, 2018). Následně se pohyblivých obrazů zmocňuje prostřednictvím střihacího softwaru a zkoumá jejich střihovou skladbu (Forensickness, 2020). Analyzuje, rozstříhává, zpomaluje, zrychluje, konfrontuje je s jinými obrazy či texty. Celou tuto proceduru doprovází reflexivním voiceoverem, jímž ve filmu buduje svůj subjekt autorky-protagonistky. Chloé vychází z minima prostředků dostupných všem uživatelům s přístupem k digitálním technologiím, které jsou garantované jako běžný standard současného diváka. Jedná se o konzumní a mainstreamové platformy (YouTube, Facebook, Google, Reddit, Skype aj.) a komerční nástroje (Adobe Premiere Pro apod.). A právě toto zdánlivě nekritické a zároveň exkluzivní uživatelství jí umožňuje vstupovat do obecné, avšak tvrdě situované zkušenosti, která vypovídá o široké virtuální komunitě zranitelných diváků a tvůrců a která zatím zůstává pro západní společnosti nejprůkaznější. Chloé se exponuje jako reflexivní, váhající, neautoritativní subjekt, který je však připraven vyjít ze stínu voiceoveru a stát se členem online komunity, již zkoumá (Watching the Pain of Others, 2018; Forensickness, 2020). Vlastní umělecká tvorba vznikající v dialogu s těmito obrazy a současně vedený teoretický výzkum3 společně narušují odstup, neutralitu a ověřitelnost stále dominantního vědeckého přístupu, poukazují na jeho slabá místa a vytvářejí nový typ vědění.
1 Witold Gombrowicz, Kosmos, Praha: Argo, 2007, s. 46-47.
2 Chloé Galibert-Laîné, Netnographic Cinema as a Cultural Interface (Netnografická kinematografie jako kulturní rozhraní), Iluminace, roč. 32, č. 2, Praha: NFA, 2020, s. 53–69.
3 Svou disertaci „Documenter internet: Essais sur le réemploi d’internet dans le cinéma contemporain de non-fiction“ (Dokumentovat internet: Eseje zaměřené na opětovné použití internetu v současné kinematografii non-fikce) Galibert-Laîné obhájila letos v listopadu na École normale supérieure de Paris. (Osobní komunikace s autorkou, 11/2021).
Chloé Galibert-Laîné je filmařka a teoretička. Zkoumá vztah kinematografie a vizuální kultury v prostředí internetu. Pracuje na svém postdoktorandském výzkumu na Vysoké škole umění a designu v Lucernu a přednáší v Paříži, Haagu a Stuttgartu. Její filmy se promítaly na festivalech jako IFF Rotterdam (NL), FIDMarseille (FR), Ji.hlava DFF (CZ), EMAF (DE), transmediale (DE) ad.
Alexandra Moralesová je audiovizuální umělkyně a teoretička médií a experimentálního filmu. Studuje doktorský program na FAMU v Praze.



#41 postdigitální fotografie
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét