Dva permoníci
Práce, práce a znovu práce, lidský úděl, který vzbuzuje asi stejně tolik rozporů jako láska nebo fotografie. Jestli je marné nebo užitečné pracovat, je stejně bezpředmětná otázka jako ptát se po tom, zda má smysl fotografovat. Z obojího vám může být nevolno, stejně tak díky obojímu můžete dosáhnout peněz a úspěchů u žen. Jen je tu drobný rozdíl, zatímco práce zažívá velký boom, tak prestiž fotografie upadá a vnímavější fotografové se ptají sami sebe, proč a co vůbec fotit. Nicméně, co jiného tady na světě dělat? Fotit a pracovat. Pracovat a fotit a občas o tom zjednodušeně napsat, byť i na smrtelné hraně uzávěrky časopisu Fotograf.
Lukáš Jasanský a Martin Polák se rozhodli oslavit fotografickou prací nejen všechny fotografie a všechny fotografy. Vyfotografovali, vyvolali, nazvětšovali, na leštičce usušili a ořezali 10 000 fotografií. Sami a vlastnoručně (i když možná pomáhala Markéta Othová). Deset tisíc snímků počítadla starého magnetofonu, od nuly až do devíti tisíc devítiset devadesáti devíti. Všechny fotografie vystavili na jaře roku 2010 v jednom podlaží Galerie U Bílého jednorožce v Klatovech. Ve druhém podlaží výstavu doplnili o dosud nevystavený cyklus fotografií českých chlapů z osmdesátých let. To působí vcelku logicky. Buď mají ti muži po práci, nebo se do nějaké té práce právě chystají. A aby toho nebylo málo, na galerijních parketách pod hnědou látkou bylo možné najít na hromádce fotky exkrementů. Uf, to byla práce.
K výstavě vyšel reprint diplomové práce, kterou autoři neúspěšně ukončili svá studia na pražské FAMU. Jmenuje se Vtipy a reportáže a dokazuje, že Jasanský s Polákem mají od svých studentských let ve svém postoji k práci a k fotografii jasno. Dvacet pět let fotí a vystavují cosi, co nám může naznačovat: Neděláme tady něco tak trochu zbytečně?
Mimochodem, výstava tématizující práci nebyla letos u nás jediná. V Moravské galerii v Brně pokládá obdobné otázky po bezúčelnosti umělecké tvorby až do ledna 2011 Jan Nálevka. Jen vyměnil fotografický papír za čtverečkovaný.
Lukáš Jasanský, Martin Polák – 10 000 chlapi, kurátor Pavel Vančát, Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy, 2010
#16 Fotografie a malba
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét