Fotografe ve věku své technické reprodukovatelnosti a její přesahy
Kniha The ‘Public’ Life Of Photographs je prvním svazkem edice založené na spolupráci mezi MIT a Ryerson Image Centre (RIC) v Torontu. Ačkoliv to v knize není zmíněno, její obsah vychází ze stejnojmenné konference, která se konala v roce 2013 právě v RIC.
Tematicky se kniha zaměřuje na mobilitu fotografických obrazů a jejich působení ve veřejném prostoru, avšak již z umístění slova ‘public’ v názvu knihy do uvozovek lze odvodit, že toto souhrnné rámování textů bude ve vztahu k “veřejnému” značně otevřené. Podobně otevřené je i spektrum případových studií (členěných do tří kategorií fotografie v masové kultuře, vizuální komunikaci a umění), které se rozpíná od využití fotografie v masové kultuře 19. století přes problematiku symbolického čtení fotožurnalismu či pozice fotografie v instituci soudního procesu, specifické způsoby šíření fotografie pro široké publikum a její využití jako nástroje takovéto distribuce (produkce reprodukovatelných výstav) až po začlenění barevné fotografie do diskursu fotografie umělecké, využití fotografie při zkoumání hranic veřejného a soukromého v konceptuálním umění nebo začlenění vernakulární fotografie do sbírek muzea umění. V tomto rozsahu pak můžeme jako klíčové body identifikovat především problematiku reprodukovatelnosti, masové distribuce a funkci fotografie v nejrůznějších oblastech jejího použití.
První dva texty svůj zájem soustředí převážně okolo reprodukovatelnosti fotografie v rámci jejího rozvoje v 19. století a jsou klíčové pro uchopení celé knihy. První z nich, „Making Photographs Public“ od Joela Snydera, reflektuje genealogii pojmu reprodukce v diskursu fotografie a následně kriticky hodnotí jeho použití u Waltera Benjamina. Upozorňuje nejprve na Benjaminovo užívání tohoto pojmu v příliš širokém významu a následně na související přehlížení produktivních aspektů fotografie. Tento rozbor provádí na pozadí vývoje možností masové reprodukovatelnosti samotné fotografie, která, jak se často mylně domníváme, nebyla v prvních desetiletích její existence zcela možná. Snyder nás zde uvádí do problematiky historie tiskových technik reprodukujících fotografie v masovém měřítku. Na to plynule navazuje text Geoffrey Batchena, zaměřený právě na transformaci fotografického obrazu do jiných médií, především grafiky. Až v této transformované podobě můžeme mluvit o masové a globální distribuci rané fotografie a Batchen tak upozorňuje na odtržení fotografického obrazu od samotné fotografie. Toto odtržení, navzdory jeho obvyklému spojení především s digitalizací, můžeme sledovat i v počátcích fotografie a Batchen nám tak ukazuje spojnici současného vývoje fotografie s její historií. V souvislosti s rozvojem těchto masových reprodukčních technik dále poukazuje na jejich příznačné propojení s rozvojem konzumního kapitalismu a v konkrétním případě jeho zájmu i na propagandu britského impéria. Batchen tak klade důraz nejenom na historii fotografie založenou na jejím ukotvení v rámci politického, sociálního a ekonomického kontextu, ale argumentuje i ve prospěch přijetí hybridních fotografických obrazů a historie jejich produkce do dějin fotografie.
Kromě představení některých specifických epizod z působení fotografie nebo jejich “práce”, jak bychom mohli říct s Romanou Javitz, dlouholetou vedoucí Picture Collection v newyorkské veřejné knihovně, je právě zaměření se na dějiny fotografie jako kontextuální problematiku pracující mimo hermetický prostor mediální specificity a s mobilitou fotografických obrazů napříč různými médii a diskursy tím, co lze považovat za nejpřínosnější argument celé knihy.
Jan Kolský
GERVAIS, Thierry (ed.). The „Public“ Life of Photographs / „Veřejný“ život fotografií. Cambdridge: The MIT Press, 2016. ISBN: 9780262035194
#29 kontemplace
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét