Gigi Cifali
Obrazy a znaky: Itálie 1969–89. Cvičení paměti
Gigi Cifali se ve svém cyklu fotografií Images and Signs: Italy, 1969–89. Practices of Memory (2013–15) zamýšlí nad mechanismy, jež regulují předávání italské kolektivní paměti nedávného historického období známého jako Olověná léta, dosud poznamenaného utajovanými pravdami, a tedy bez společensky legitimní reprezentace. Neschopnost a neochota čelit traumatické minulosti uchovávají rozporuplné vzpomínky a ohrožují studium dějin.
Fotografie vydávají pozoruhodná a neznámá svědectví o ideologickém levicovém terorismu i o strategii vyvolávání napětí terorismu pravicového, která se uchovávala v soudních sklepeních, a představují tak důkazy symbolické a historické hodnoty, jež se stávají prostředníky paměti. Během tzv. Olověných let marxisticko-leninské ozbrojené skupiny útočily na kapitalismus, zatímco italská diverzní jednotka, která měla za cíl rozšířit protikomunistické operace, destabilizovala společnost a podněcovala násilné akce neonacistických extremistických skupin.
Fotograf Gigi Cifali nemohl, podobně jako u archeologického průzkumu, předvídat, co se mu podaří odhalit. Minulost sice zanechává stopy, ale současnost si na ni musí vzpomenout. Bez poznání není paměti, a máme-li si něco pamatovat, musíme mít přístup k archivům. Výběr, třídění a likvidace jsou stejně rozhodující jako jakákoli jiná sběratelská a skladovací činnost. S hodnotícími kritérii, kterými se řídíme, navíc nemusí souhlasit budoucí generace. Vzpomínání, stejně jako nevzpomínání, je společenský akt s etickým rozměrem: zapomínání je zločin.
Italský vědec v oblasti sociologie paměti Lorenzo Migliorati napsal: „Tato corpora delicti neboli předměty doličné jsou reálná cvičení paměti opírající se o hmotnou kulturu, jež se ve vyprávění naší paměti (národní komunity) usazuje. Předměty doličné v nás zůstanou a budou utvářet naši identitu, i když je nevidíme, dokud je nepojmenujeme a neprojdeme si je. Cifaliho dílo je působivé i proto, že dává podobu, název a důležitost objektům, které bychom nikdy nespatřili“.
#34 archeologie euforie
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét