Jiří David
rozpouštění znaků
Malíř, fotograf a vizuální umělec Jiří David [1956) patří k nejvýraznějším a zároveň nejsvébytnějším představitelům české scény. Pohybuje se na ní již dobrých dvacet let, překvapuje ji svou činorodostí, překračuje její lokální kontext, a tím, jako jeden z mála, přispívá k jejímu faktickému zapojení do mezinárodních souvislostí.
Zatímco se v 80. letech, zejména v jejich druhé polovině, profiloval jako malíř., citlivě vnímající napětí posunu od divoké neoexprese k znakovému fragmentarismu, s nástupem „sociální vybledlosti“ let 90. zřetelně akcentoval také instalaci a fotografii. Rozšíření výrazového potencionálu se nedělo pod tlakem oslabení autority malířství, či únavy z tohoto „pomalého“ média, jak by tomu nasvědčovala obecná situace v provozu umění, ale měla podstatně hlubší důvody. Expandování do prostoru, vytváření instalací s přechodně trvanlivou dobou existence, ve kterých jsou v různých kombinacích zapojeny objekty, industriální i biologické readymadey, malované obrazy a fotografie nebo jejich fragmenty, často doprovázené hudebním zvukem, byly zřetelným atakem publika. Byly ctižádostivou touhou zasáhnout je derivací gesamtkunstwerku 90. let a s výraznou citovostí mu sdělit sociálnost postexistencionální situace.
Subjektivní filtr „davidovské“ ikonografie kombinoval útržky vědeckých, společenských, uměleckých i mediálních rovin skutečnosti. Na nich však umělce nezajímala syntetizující potence encyklopedického romantismu, ale magneticky ho přitahovala především jejich roztříštěná vizualita. Ta slibovala Davidovi vhlédnutí pod jejich jevovou faktičnost, podepřená vědomým nebo tušeným přesvědčením o viditelném významu skrytých struktur, o jejich vzájemné podmíněnosti, či analogičnosti. Při takovém způsobu práce se logicky v jednotlivých dílech i prokomponovaných výstavních celcích objevovala řada prvků, které nesly povahu znaku či nabývaly symbolických podob. Smyslem ovšem nebylo dojít k žádnému jednotícímu závěru, znak ani symbol nebyly pro Davida úlevným nositelem ‚řešení [jak ho nabízela 80. léta), ale viditelně koncentrovanou zkušeností, syntézou vnitřně proměnných, jejichž síla se shodou náhod projevila v určitém okamžiku jako běžně čitelná šifra. Ta Davida provokovala k jejímu rozpouštění ve významově relativizovaném uměleckém díle, kde svou klíčovou roli hrál pohyb na hraně dosavadní estetičnosti. Davidovou intencí pak bylo takovým dílem pozitivně narušovat k znehybnění tendující kulturní i společenský kontext.
Tato povaha znaku i symbolu Davida láká dodnes, jak dokazují monumentální, neonové, zářivě svítící objekty realizované v posledních letech v Praze [trnová koruna nad střechou koncertní a galerijní budovy Rudolfina, nazvaná Záře — objekt o rozměrech 15 x 11 x 5 m, modrý neon, 2001 —nebo červené srdce nad symbolem české státnosti a sídlem prezidenta republiky, Pražským hradem — Srdce na Hradě — objekt 13 x 13 m, červený neon, 2002). Znakovost, případně symboličnost použitých elementů je i nadále pro Jiřího Davida, jak uvedl filozof práva Jiří Přibáň, prvkem „v použití neobvyklého jazyka, kde namísto reprezentace jednoznačně dominuje diference, která vyvolává nestabilitu ve vnitřní struktuře díla a jeho sděleni [Salon Práva, Praha, 5. 12. 2002, str. 4). Zkrátka znak a symbol pro Davida fungují jako záminka pro citově exaltované upozornění na vizuální zdroje vlastní obrazotvornosti a jejich neuroticky prospojované, vzájemně se přitahující i odpuzující vazby. Čitelnost znaku nebo symbolu v Davidově díle je vždycky kontextuálně podmíněná, a to i tehdy, kdy je dílem znak samotný.
Nebyl by to však Jiří David, kdyby se uspokojil pouze se svými kompaktně roztříštěnými artefakty, které fragmentárně a pro leckoho komplikovaně exploatují vyzkoušené vzorce vizuální narace. Již od postmoderně rozcitlivělých 80. let ho stejně intenzivně vzrušovala a dodnes láká přímá údernost a koncentrovanost uměleckého díla. Tato fascinace zdánlivou jednoduchostí, kdy pro každého srozumitelné vizuální čtení v sobě nese potenci dalších významových vrstev a má okamžitý emocionální účinek, má svůj původ v Davidově zájmu o film a fotografii. Rychlost, okamžitost, ale i nestabilita, piná rozechvělého vzrušení, které Davida přitahovaly k fotografii, se u něho projevily od počátku 90. let v tom, jak suverénně se jí zmocnil, a to bez jakýchkoliv stylových nebo žánrových předsudků. Jakoby David cítil nevyužitý potenciál tohoto vstřícného média, disponující vizuální sytostí přímého sdělení, rozpouštěl v něm tradiční fragmentární znakovost svých obrazů a instalací a nechal se nést sílou fotografického „piného obrazu“. Splynutí s „davidovskou“ estetikou v jeden nerozpojitelný celek se zpětně odrazilo i v ostatních oborech umělcovy činnosti a vedlo ho k úvahám o komplexnosti zachycení citové, estetické, existencionální i realistické zkušenosti v jednom díle, v jediném okamžiku, v jediném zásahu [v malovaných obrazech objevíme tuto tendenci, započatou v roce 1990, u série velehorských krajin a také u posledního abstraktního cyklu z roku 2003, vystaveného pod názvem Při vědomi). Uměleckému dílu v Davidově koncepci ovšem vždy zůstává schopnost rozrušování esteticko-společenské zaběhanosti, hledání vizuálních jakostí i jinakostí daného kontextu, a tím pádem i přehodnocování znaků a symbolů, obrušovaných tak často mediálně „klišovitým“ politickým nebo uměleckým provozem.
Projdeme-li fotografickým dílem Jiřího Davida, objevíme vedle vypíchnutých „jednoduchých“ poloh také cykly, které pracují s vizuální narací blízkou „obvyklým davidovským“ obrazům a instalacím. Dochází v nich k využití znakové hry v jejich prvotních i ikonograficky zapeklitějších konotacích. Charakteristickým v tomto směru je cyklus Moji rukojmí z roku 1998, tematizující dětské násilí a manipulaci, vystavený v témže roce v Praze a v Galerii Anita Neugebauer v Basileji. Ještě větší mezinárodní úspěch však pro Davida a jeho fotografie znamenala aplikace „jednoduchého“ modu tvorby, postaveného na krystalicky průhledném nápadu, který najdeme jak u cyklu Skrytých podob z let 1991 až 1995, tak u série plačících politiků, nazvané Bez soucitu, z roku 2002. U prvně zmíněného souboru se jedná o dvojici fotografických černobílých portrétů uměleckých, vědeckých, politických i sportovních celebrit, zrcadlově složených z rozpůlených přísně frontálních záběrů a opětovně složených do pravopravých a levolevých podobizen. Zkoumání tváře jako znaku, jako viditelného nositele biologicko-psychických daností, zjevujících výlučnost jedinců, přivítal jeden ze zachycených, francouzský filozof Jacques Derrida, jako možnost odhalit „jiné já sám, dvakrát já, já, které se poznává, aniž by se poznalo“. David nechává tvář jako fragment osobnosti využít přirozených asymetrických vlastností, aby metodou „artificiální“ symetrie rekonstruoval skryté, ale určující vazby. Soubor, vznikající pět let, přinesl víc než stovku „podobizen“, tváře se však nerozplynou v množině obrazů, ale každá pravopravá a levolevá dvojice si nárokuje svoji vizuální i mentální působivost. Podobně se děje s politicky korektními a diplomaticky reprezentativními [až ikonicky symbolickými) portréty světově činných politiků či státníků z kladného [dalajláma, papež, Havel), problematického [Putin, Bush) nebo záporného spektra [Castro, Arafat, Bin Ladin). Cyklus Bez soucitu jednoduše manipuloval s readymadem fotky, dostupné v každé tiskové agentuře, do které David vgeneroval jednoduchý citový znak, totiž vlastní slzy, a to bez rozdílu všem vybraným politickým figurám. Smyslem však nebylo pouze upozornit na nepatřičný atribut pláče, ale překvapivým obratem znejistit viděnou [ne)skutečnost a zkušenost. Oba dva cykly prošly řadou jednotlivých i kolektivních expozic — Skryté podoby se objevily v roce 1995 v pražském Rudolfinu, v Galerii Jack Tilton v New-Yorku, na benátském bienále, roku 1996 byly vystaveny v Zamku Lljazdowském ve Varšavě, v dalších letech v Chicagu [1998), v Musée de ľ Elysee v Lausanne [1999), série slzících státníků Bez soucitu se po premiérové expozici roku 2002 v Galerii Václava Špály v Praze objevila ve Vídni v galerii Projektraum, portfolio otiskl magazín European Photography ve svém 71. čísle, v roce 2003 následovalo uvedení na výstavě Mars v Neue Galerie v Grazu, na Měsíci fotografie [Mois de la photo), v kanadském Montrealu v Moskvě nebo na expozici Face v Lisabonu, připravenou Musée de l’Elysee z Lausanne.
Vedle konceptuálních fotografických řad stále intenzivněji pracuje David, zhruba od poloviny 90. let, i s „vlastním“ fotoaparátem, kdy v zdánlivě nekonečné smyčce generuje několik sérií. Výsledkem byla fotografická monografie David-David, vydaná na konci roku 2002 pražským nakladatelstvím Kant. Barevné snímky, balancující na hraně mezi lehce aranžovaným konceptem a momentkovou dokumentárností s „malířskou“ kompozicí barev a světla umožnily Davidovi zviditelnit svůj intimní vztah k bezprostřední realitě a rozehrát jemné narativněvizuální hry s řadou možných významových podtextů. Mimořádnou sugestivností vyniká zejména série Daniel [vznikající od roku 1995), zachycující v postupu času Davidova dorůstajícího a dospívajícího syna. Uhrančivá fotogeničnost a tvárnost rodinného modelu, „nekonečný“ čas, který umožňuje práci ve vhodném světle, náladě a prostředí, a „malířská“ zkušenost s barvami, prostorem a také rekvizitami, přinesla výsledek, kdy jednotlivé fotografie, ale i celý cyklus, mohou nabývat povahy symbolické reprezentace, aniž by to bylo jejich záměrem. V Danielovi se rozpustila Davidova zkušenost s fragmentární narací a z práce se znaky i symbolickými významy v přitažlivé a srozumitelné formě, která zřetelně funguje svou přímostí, a přesto si zachovává vrstevnatou potenci vnímání.
Davida ovšem dráždí, asi jako dynamická protiváha, i komplikovanost fotografického obrazu s jeho počítačově virtuální existencí, jak dokazují explicitně Stříbrní lidé. Zde si dopřává symbolických rekvizit [beránek] nebo určujících detailů [ženské a mužské pohlaví v Adamovi a Evě) v provokativní míře, která osvěžuje tento přístup od únavy, které by se mohl leckdo právem obávat. Davidův postup, v němž je cítit suverenita zkušenosti, jak naložit s nebezpečným nákladem významových konotací jednotlivých znaků a symbolů, je vedena oprávněným předpokladem o jejich věčnosti i věcnosti, pokud je použije překvapivě, jinak a mnohdy v tom čase umění, kdy pro ostatní představují jen odložený balast. Davida tento stav vzrušuje. Také rád zapojuje do svých prací [nejen fotografických) masku – vedle již zmíněného inscenovaného konceptu Moji rukojmí má své místo v civilním cyklu Jeden den [z roku 2001), kde se mimochodem pod kuklou skrývá syn Daniel. Maska však spíš než znak, nesoucí určitý význam, prezentuje u Davida zpochybnění identity, případně esteticky dráždivou hru s relativizováním vjemů.
Působivost přesně akcentované nepatřičnosti, za níž ovšem cítíme jak biologickou, tak symbolickou danost, rozpouštěnou v kompaktních obrazech a fotografiích, očekávejme u Jiřího Davida i nadále. Puzzle jeho obrazotvornosti se skládá z jednoduchých i složitých struktur vizuality, které v sobě skrývají naši touhu zahlédnout ve štastném souznění emoce i rozum v nebezpečných závanech stále jiné, „davidovské“ estetiky.
#3 Proměny symbolu
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét