Marge Monko
Pouta, kterých se musíme zbavit
Gender a třída – dvě kategorie feministických a marxistických teorií – se v sovětské ideologii sloučily do hybridního pojmu „pracující matka“: do oxymóronu, jenž představoval ženskou postavu, která je submisivní i revolucionářská, domácká i působící na veřejnosti, ženská i mužská. U socialistického přeuspořádání společnosti se předpokládá, že v ní ke skutečné „emancipaci žen“ došlo již v okamžiku, kdy se osvobodily od „drobných domácích prací“, které je „drtí, škrtí, ubíjejí a degradují a připoutávají ke kuchyni a dětskému pokoji.1 Proklamovaná „rovnost pohlaví“ sovětského státu však byla socialistickou verzí patriarchátu, v níž (tradiční) závislost žen na mužích nahradila závislost na komunistické straně, která řídila nejen proces „emancipace“, ale starala se i o to, aby jeho agenda byla v souladu s cíli socialistické revoluce. Notoricky známá „rovnost“ proto ve skutečnosti nebyla nic jiného než mýtus2 – velmi přesvědčivá a dlouhotrvající iluze, která se za sovětského režimu prakticky nezpochybňovala a do velké míry se nezměnila ani v běžných postsovětských diskurzech.
Zatímco „osvobozenou“ sovětskou ženu „pout“ tradičních ženských povinností, tedy hlídání dětí, vaření, praní a žehlení prádla, údajně zbavil stát (přestože efektivita jeho služeb byla často nedostatečná), základní uspořádání rodiny se ani v nejmenším nezpochybňovalo. Nikdo neočekával, že některá tato „pouta“ na svá bedra převezmou muži nebo že se musí nějak změnit převládající představy o sovětské mužnosti. Zásadní rozpory genderové politiky, kdy muži svou autoritu zachovávali de iure, přestože se de facto narušovala, vedly během pozdní sovětské éry k takzvané krizi mužnosti. Když země postižené zhroucením sovětského impéria zjistily, že „rovnost žen a mužů“ pro ženy znamená dvojnásobnou až trojnásobnou pracovní zátěž a produkuje slabé „zženštilé“ muže zápasící s nedostatkem sebedůvěry a se závislostmi, rychle se přizpůsobily strategii přežití, vedoucí ke vzkříšení tradičních genderových rolí.
V současných feministických a marxistických teoriích se koncepty genderu a třídy již kriticky přetvořily a hlásají nutnost revidovat uplatňování těchto kategorií a rozšířit jejich význam (zahrnutím pojmů jako národnost, věk a schopnosti apod.). Koktejlem genderu a tříd značně otřáslo také dílo Marge Monko, jež odhaluje, jak jsou tyto koncepty vzájemně provázané a dvojznačné, zejména v souvislosti s postsovětskou společností, jejíž realita je často v rozporu s teoriemi vzniklými na Západě. Historicky vzato však marxismus ani feminismus nikdy nebyly záležitostí výhradně Západu, spíše se jí staly v důsledku umělé a mnohdy manipulativní intelektuální izolace sovětské ideologie a propagandy. Výsledkem je, že Estonsko a řada dalších zemí takzvaného „východního bloku“ od 90. let nemá teoretické nástroje pro analýzu vzniku chudoby, vykořisťování, odcizení, sexismu a nerovnosti.
Video Shaken Not Stirred využívá perspektivu tří lidí s různým postavením ve společnosti a vyzdvihuje jejich zvláštnosti, výsady a strasti. Zajištěná podnikatelka se stává zranitelnou kvůli své genderové roli (k níž patří oběti mateřství a smutek ze ztraceného milostného života) a má pocit, že důstojnost si zachová jen díky penězům. Barman se naproti tomu může vždy opřít o své šovinistické názory a oddávat se radostem snadno vydělaných i snadno utrácených peněz, i když mu sebevědomí podkopává pocit, že „nic nedokázal“. A konečně je tu postarší, rusky mluvící uklízečka z podsvětí kapitalistické společnosti, která přišla už o všechno kromě svého snu (a ani ten se pravděpodobně nesplní). Její nízké postavení, způsobené trojnásobnou marginalizací (jako staré, rusky mluvící ženy) a trpkou životní zkušeností, nicméně znamená, že její obvinění jsou oprávněná, a díky nim má tu výsadu, že si může bez umlčování stěžovat a má právo být beztrestně hrubá. Který z těchto tří scénářů by se vám zdál přitažlivější a která pouta sociální nespravedlnosti lze snadněji zpřetrhat? Odpověď není ani zdaleka jasná.
1 Lenin, Vladimir I. A Great Beginning: Heroism of the Workers in the Rear „Communist Subbotniks“. In: Collected Works, vol. 29, 1965. Moskva: Progress Publishers, s. 429.
2 Voronina, Olga. Soviet Patriarchy: Past and Present. Hypatia, vol. 8, iss. 4, 1993, s. 97.
#34 archeologie euforie
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét