Michael E. Northrup
Pam: vizuální novela
Světlem závěsné lampy shora intenzivně ozářený dívčí akt, ležící na staré dřevěné lavici uvnitř jakési postarší chaty. Bílé hladké obliny mladého čerstvého těla jakoby náhodně pohozeného a zároveň záměrně aranžovaného v poněkud nepřirozené pozici, kontrastují s hrubou strukturou dřeva. Prsty pravé ruky zabořené do spodní strany stehna zdůrazňují jeho měkkost. S hlavou podivně podepřenou umouněným polštářem dívka zírá před sebe s výrazem melancholické zarputilosti. Uvolněná i soustředěná. Sebevědomě staví svou ženskou krásu na odiv. Sveřepě klidná i tajemná Pam.
Obraz první. Seznamte se. Hrdinka dvoudílné vizuální novely Pam Book amerického fotografa Michaela E. Northrupa. V šestapadesáti fotografických obrazech autor vypráví příběh svého silného milostného a partnerského vztahu.
Person a persona
Sled nebarevných i barevných snímků obrazového příběhu o životě vztahu je dělen do dvou částí. První z nich, s názvem Person, je svým charakterem prapůvodní, živočišná, spontánní, radující se ze své smyslovosti i smyslnosti plně projevené lidské tělesnosti. Je věnována uctívání ženy. Její podoba je archetypální, tělo je zobrazováno s důrazem znaky plodnosti bez tváře. Dívka v bílé blůze už na druhé fotografii odvrací tvář na pozadí keře, který se za ní vznáší v prostoru jako kvetoucí mrak, a od této chvíle už svou tvář v první sérii neodhalí. Tvář, pokud se vůbec objeví, pak jen fragmentárně, buď zakryta nebo zcela či částečně mimo záběr, rozostřená, spíše tušená. Mizení, zakrývání očí, česání, pečení, klanění, stolování, sprchování, potápění, opalování a vznášení, zakrývání, oblékání, poprsí, močení, svlékání, … momentky banálních činností nahlížené z nečekaných pozic i úhlů pohled jak fakticky, tak metaforicky. A co víc – všem těmto senzitivním fotografiím nechybí chytrá ironická nadsázka i humorné a inteligentní odlehčení. Konzumace melounu v pozici s roztaženýma nohama je mistrovskou ukázkou tohoto přístupu. Vtipné významové hyperboly jsou však zároveň na hony vzdáleny cynismu a tak i vypnutý krk, prsa na stole, psí portrét, obrané kuře, matná tvář a oblak, pramínek vlasů, pupen a pupek nebo mydlení zachovávají zobrazovanému jeho důstojnost a neubírají na přitažlivosti. Pam, na počátku svůdná a nepřístupná odaliska, prochází proměnou v samodruhou madonu. První část příběhu tedy končí symbolicky začátkem – vznikem nové lidské bytosti.
Charakter druhé kapitoly je do značné míry odlišný. Persona – slovo, které v antickém divadle znamenalo hereckou masku, podle níž bylo možno poznat, jakou roli herec hraje. Jungovská Persona tedy v přeneseném významu představuje jakýsi ochranný štít, který nám usnadňuje styk s ostatními lidmi. Je to naše vnější tvář, která je odrazem našeho začlenění do sociálního prostředí a naší role v něm. V druhé části Pam Book je tedy právě tvář hlavním tématem. Persona už ji neskrývá. Naopak. Vždyť náš život v civilizované společnosti je založen na interakcích mezi lidmi, v nichž jsou prostředníky naše persony.
Michael E. Northrup zaznamenává Personu Pam částečně pohledem zkušeného novinového fotografa, z větší míry však pohledem milujícího muže. Ano. Pohledem muže, který následkem milostného vzplanutí dosadil ženu na místo zbožňované a uctívané bytosti. A ona, vědoma si své ceny sluní se v paprscích jeho bezbřehého obdivu a užívá si plně tohoto vzácného postavení. A právě způsob a intenzita emotivně nabitého pohledu je oním velmi důležitým momentem, který dává celé Pam Book její fascinující náboj. Tato vizuální novela je totiž nejen příběhem hlavní hrdinky, záznamem vyspívání ženy a její proměny z dívky v matku, ale především obrazovým vyprávěním, zachycujícím v obrazech příběh silného vztahu.
A tak se opakuje příběh setkání dvou bytostí, které se přitahují silou vzájemné neodolatelné fascinace. A jeden se chce dívat (častěji muž) a jeden se chce ukazovat (častěji žena). A on se diví, že ona se skutečně chce předvádět a právě jemu, a ona je překvapená, že on se skutečně tolik chce neustále dívat. A tak jako každá čerstvě vzniklá dvojice znovu a znovu objevují nový společný život se všemi jeho vzrušujícími detaily. Koho v životě takováto událost, rovnající se velkému třesku, potkala, ví, že dosavadní život jednotlivce se naprosto změní, všechno začne vypadat jinak. Vy to totiž náhle jinak cítíte, mnohem intenzivněji prožíváte, sdílíte doposud nepoznaným způsobem a jste neustále, zvlášť ze začátku totálního vztahu, téměř neustále v extázi. I sebemenší detaily obyčejného života jsou ode dne třesku jedno velké dobrodružství prokládané tělesnou blízkostí, erotikou a sexem. Ale i když prchavé období okouzlení pomine, zázrak sdílení maličkostí a neobyčejnosti všedního v trvalejších vztazích tohoto fatálního druhu většinou přetrvá. Jenže bohužel ne vždy. A tak po několikerém shlédnutí těchto na první pohled libých a nekonfliktních, trochu lechtivých fotografií, najednou zaznamenáme kromě tolik příjemného humoru a nadsázky také tragický podtón celého souboru. Na pozadí snímků začneme vnímat signály kradmého vyčerpávání intenzivního soužití.
Michaela E. Northrup ve svých nejlepších fotografiích užívá schopnosti nahlížet zobrazované neotřele, nově, s nadhledem a sympatickou nevážností. A tak vnímavý divák hned pod proudem silných emocí zaznamená autorovu slabost pro nadsázku a ironii. Northrup se z ní sám vyznává a přiznává zdroj této záliby v rodinném prostředí. Zdědil prý smysl pro humor po obou rodičích a u nich doma bylo prý vždycky dostatečně morbidně veselo. Zejména otec, lékař, miloval černý humor a jeho sarkastické komentáře běžných událostí výrazně ovlivnily Michaelův pohled na svět.
Pam Book je pozoruhodným propojením esencí vizuální nápaditosti, citlivosti i inteligentního humoru a výběr fotografií zařazených do tohoto dvoudílného souboru patří ke špičce autorské fotografie z dílny Michala E. Northrupa. Obě části knihy jako celek jsou vlastně obrazovou zprávou o sdíleném světě, mnohovrstevnatým portrétem vztahu, kterému nechybí nic podstatného a jako celek je charakterem svého sdělení kompaktní a přesvědčivý. Ucelenými vibracemi obou celků překračuje běžný záznam každodennosti a zdánlivě obyčejným a trochu záměrně nepovedeným snímkům dává působivý přesah. Pam Book tak splývá v jeden konzistentní příběh těla i mysli plného vztahu, obsahující i lítost nad dočasností takovýchto totálních setkání.
Kromě Pam Book, která se doposud nedočkala regulérního knižní publikace, vydal Michale E. Northrup fotografickou knihu Beautiful Ecstasy u nakladatelství J&L Books. Avšak Michael E. Northrup je autorem velmi plodným. Začínal jako novinový a komerční fotograf a dnes má za sebou více než dvacetiletou zkušenost s prací na poli reklamy, dokumentární fotografie a fotografické ilustrace. Jeho práce se od roku 1997 začaly objevovat např. ve Wall Street Journal, Super Bowl nebo v časopisech jako Time, PC World, PC Magazine, a Computer Life, 39 abychom jmenovali alespoň některé z nich. Působil také na univerzitní půdě jako pedagog. Vyučoval techniku fotografie na Western Iowa Techu vyšší střední škole v Sioux City a na Little Priest Tribal College ve Winnebagu v Nebrasce. V roce 2003 byl celostátním vydavatelem knihy „Amerika 24/7“ zařazen mezi 100 špičkových univerzitních fotografů.
Autorovy webové stránky http://www.michaelnorthrup.com/ a http://www.strobophoto.com/ jsou napěchovány rozsáhlými soubory fotografií, řazenými do žánrových kategorií, a rozhodně stojí za soustředěné prolistování, které divákům umožní seznámit se nejen s oběma částmi Pam Book v celém jejich rozsahu, ale zejména podrobně přiblíží pestrou škálu Northrupových pohotových a sympaticky nevážných pohledů na prosté detaily našich životů.
#10 Erotikon
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét