Náhražka originálu nebo něco víc? Poznámky k nové knize o fotografiích a sochách
V 50. letech André Malraux vyzdvihoval schopnost fotografické
reprodukce dekontextualizovat umělecká díla ještě důsledněji, než to činí
kamenné muzeum umění. Malrauxova idea zrovnoprávnění uměleckých
děl z nejrůznějších kultur prostřednictvím fotografie (The Imaginary
Museum of World Sculpture) připomíná jiný fotografický projekt ze
stejné doby: Steichenovu výstavu Family of Man (1955), která byť
prezentovala především díla západních autorů, snažila se fotografii
představit jako nástroj mezilidského porozumění a doklad o rovnosti lidí
na celém světě.
Texty publikované v knize Photography and Sculpture vyznačují
zcela jinou perspektivu. Upozorňují na to, že fotografie nejen zbavuje
umělecká díla jejich původního kontextu, ale vytváří i zcela nové
souvislosti a významy. A současně také problematizují oblíbené
tvrzení, že fotografie zdemokratizovala umění a zpřístupnila jej masám.
Příkladem mohou být fotografie afrických plastik od Walkera Evanse
(African Negro Art, New York: The Museum of Modern Art, 1935),
o nichž se v knize zmiňuje hned několik autorů. Suzanne Preston Blier
například píše, že spíš než o demokratizaci lze v tomto případě mluvit
o kolonialismu: zatímco putovní výstava s originály děl byla určena
pro bílé elity (tradiční návštěvníky muzeí umění), Evansovy fotografie
stejných plastik kolovaly po školách na afroamerickém Jihu.
Pokud se v minulosti historici umění vůbec zabývali fotografiemi
uměleckých děl, nejprve vyzdvihovali zejména jejich věrnost a snadnou
reprodukovatelnost, později i schopnost rámovat skutečnost
v detailu či nezvyklém úhlu pohledu. V souvislosti se strukturalismem
a poststrukturalismem se pak objevují snahy pops at vztah
fotografického obrazu a zobrazené skutečnosti – ať už jako otisk, nebo
jako proměněnou informaci.
Kniha Photography and Sculpture ukazuje, že vedle těchto
již osvědčených hledisek existuje řada dalších, teprve postupně
objevovaných a pro pochopení vztahu fotografie a sochy přitom
neméně podstatných: patří k nim především politické a sociologické
aspekty fotografie nebo její vlastní materialit a. Jak například připomíná
v jednom ze shrnujících příspěvků zařazených na konci knihy
Geraldine A. Johnson, fotografie s amy jsou objekty se sochařskými kvalitami. Řada z prezentovaných témat je tak inspirativní nejen ve vztahu k dějinám umění, ale i pro přemýšlení o fotografii a soše v nejsoučasnějším umění.
Hana Buddeus
HAMILL, Sarah a Megan R. LUKE. Photography and Sculpture: the Art Object in
Reproduction. Los Angeles: Getty Research Institute, 2017. Issues & debates. ISBN
978-1606065341.
#31 tělo
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét