Navždy a nyní – festival Format v Derby
„Dnes ráno jsem jako všímavý pozorovatel sledoval zkázu světa, pak jsem se vrátil do práce.“ Tímto citátem z deníku Franze Kafky Louise Fedotov–Clements, zakladatelka a ředitelka festivalu Format, v úvodním textu katalogu ilustruje, jakým způsobem lze chápat zvolené téma letošního ročníku s názvem Forever // now. Jako systémem předkládanou nekončící politiku růstu, kterou zřejmě nejsme v pozici jejích aktivních činitelů nahlédnout v celku, o to méně v mihnutí okamžiku. Analyzování média fotografie, pro které je jakýsi rozpor nepřetržitého trvání a naopak prchavého momentu zaznamenání symptomatický, by v tomto směru mohlo být nápomocno, a proto se tu letos setkává několik podtémat jako například politika, fikce, vernakulární fotografie, performance či problematika archivů. Jedná se tak o poněkud obecně rozkročený koncept, který nabízí pestrou škálu přístupů s o něco menším důrazem na právě zvolené téma. Ovšem ona různorodost z festivalu Format, který se ve své plné verzi odehrává ve formátu bienále již od roku 2004, dále v kombinaci se specifičností města Derby, úzkou spoluprací s University of Derby a hosty a návštěvníky z celého světa, činí akci mimořádného dosahu.
Hlavní výstava Mutable, Multiple se odehrává v pořádající instituci, kterou je kulturní středisko QUAD, a zabývá se způsoby přehodnocování dokumentárního vyprávění. Příkladem tohoto uvažování je práce Edgara Martinse, který se ve svém projektu What Photography has in Common with an Empty Vase skrze spolupráci s vězni z West Midlands a jejich rodinami zabývá otázkou nepřítomnosti blízké osoby, kde se prolínají témata reprezentace absence, etiky a dokumentace jako takové.
Festival nabízí přibližně dvacet výstavních míst, z těch nejzajímavějších se jedná o Market Hall, prostředí stále funkční lokální tržnice, kde v prostorách vybraných prázdných krámků vystavovali studenti účastnící se projektu Sixteen, inovativního nejen z edukačního a participativního hlediska. Ten na základě mapování názorů šestnáctiletých v době skotského referenda přerostl jeho autorovi Craigu Eastonovi v obrovský projekt čítající spolupráci s více než desítkou mezinárodně uznávaných fotografů spolupracujících různými formami na mapování názorů a příběhů aktuální generace adolescentů v mnoha městech Velké Británie. Z dalších výstavních projektů zmíním komorní instalaci The Brexit Lexicon Simona Robertse prezentující dvoudílné video, které na základě klasického studiového vysílání lakonicky reprezentuje souhrn slovních spojení souvisejících s tématem Brexitu. A v neposlední řadě projekt kurátorovaný Martinem Barnesem z Victoria & Albert Muzea v Londýně, zahrnující výběr a původní vintage printy včetně autorských indexů z fascinujícího díla Maurice Broomfielda, mimochodem místního rodáka, fotografa výrobního prostředí bujícího průmyslu, ale také svědectví o životech dělníků.
Kde se zdařile povedlo téma Forever // now artikulovat současným jazykem a s angažovanou naléhavostí, bylo v autorských vstupech doprovodného programu. Thierry Geoffroy uspořádal svůj autorský projekt s názvem Critical Run. Veřejně avizovanou akci navštívilo několik aktérů z přesvědčení či zvědavců, kterým autor sdělil přibližně tyto instrukce – nemá to být pouze diskuse při běhu, ale vyloženě konfrontace názorů; není nutné běžet, pokud nemůžete, ale jít přinejmenším rychle se snahou pohybovat se stále kupředu; kdo má možnost, ať nahrává videozáznam formou selfie pro účel výsledného filmu; smích je přípustný, ale nikoliv jako symptom zábavy. Lapidární pravidla vnášející pohyb do jinak staticky pojímaných debat v reakci na těžkopádnost akademického prostředí, které jako by vázlo ve vleku vlastní setrvačnosti. Diskuse v běhu není odlehčenou a zábavnou formou utopie, ale mnohem více aktivizujícím závdavkem pro rychlejší a bezprostřednější reakce, které jsou o to naléhavější. Nemít dostatek času na rozmyšlenou může být osvobozující a radikálnější ve svých výsledcích. A to je, věřím, tím nepříznačnějším, čeho se nám jako účastníkům nejen v nesoutěživém závodu v kritickém běhu, ale také v kolečku naopak kompetitivních denních starostí globální i lokální vesnice mohlo dostat.
#33 investigace
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét